Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Storbritannien vill förbjuda digital marknadsföring av snabbmat

Publicerad: 11 November 2020, 07:32

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson.

Det ljusnar för Sveriges medieinvesteringar, Isabella Löwengrips bolag vänder till förlust och i Storbritannien ryter reklamindustrin ifrån mot vad som kan bli världens tuffaste lag mot digital annonsering av snabbmat. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

StorbritannienReklamMedieinvesteringarFacebookIsabella LöwengripSpotify

Världens hårdaste reglering för digital marknadsföring kan snart bli verklighet. Det menar The Guardian, som rapporterar att Downing Street ser över ett förbud av marknadsföring digitalt för snabbmat. Förslaget är nu på remiss. 

Ett potentiellt reklamförbud har väckt ilska hos reklamindustrin, som nu i ett gemensamt uttalande från branschorganisationerna Advertising Association, ISBA, IPA och IAB menar att det kommer att göra ”outsäglig skada”. 

– Om dessa riktlinjer om ett fullständigt förbud går igenom kommer det innebära ett stort slag mot Storbritanniens reklamindustri i en tid då den redan kämpar med konsekvenserna av Covid-19, säger de bland annat enligt Marketing Week

Medieinvesteringar på väg tillbaka
Det börjar ljusna för medieinvesteringarna, enligt ny statistik från Sveriges Mediebyråer. Under oktober minskade visserligen de totala investeringarna med 13,3 procent jämfört med samma period föregående år, samtidigt vittnar siffrorna om en långsammare minskning än tidigare. 

– Siffrorna i oktober bekräftar den trend vi har sett de senaste månaderna - medieinvesteringarna är på väg tillbaka. Visserligen minskar fortfarande investeringarna, men i väsentligt lägre omfattning än före sommaren. Oktober är en dessutom en extra viktig indikator eftersom det är den enskilt största månaden på året för medieinvesteringar. Minskningen i oktober om 13,3 procent drevs i hög utsträckning av analoga medier, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer.

Två kategorier går mot strömmen – online video och sociala medier som ser tillväxt, då alla andra kategorier minskar. Totalt förmedlades cirka 1,2 miljarder kronor under månaden. 

Få amerikaner ser politiskt innehåll på Facebook
Huruvida Facebook kan påverka valutgångar har varit en het fråga sedan Cambridge Analytica-skandalen 2018, och inför årets presidentval har flera preventiva åtgärder tillsatts. Facebooks analys- och marknadschef Alex Schultz hävdar nu i ett blogginlägg att användare de facto ser få inlägg i sitt flöde, med politiska anspelningar. Enligt Facebooks egna analyser rör det sig om sex procent av innehållet. Analys- och marknadschefen vill med sitt inlägg skapa kontext kring de rapporter som fokuserat på att konservativt innehåll ofta blir viralt på Facebook. Det rapporterar Engadget

Löwengrips investmentbolag vänder till förlust
Det har varit ett händelserikt år för influencern och entreprenören Isabella Löwengrip. I februari såldes hennes självbetitlade sminkbolag till Dermanordic efter en nära konkurs, USA-flytten är sedan tidigare inställd och bloggaren tar just nu paus under en längre tid. 

Nu avslöjar Expressen hur det går för hennes investmentbolag Löwengrip Invest. Under det brutna räkenskapsåret 2019/2020 sjunker omsättningen rejält, från strax under 17 miljoner föregående år – till cirka 5 miljoner i år. Samtidigt vänder bolaget till förlust, och går back med 7,8 miljoner kronor. 

I intervjun berättar influencern att hon nu försöker vända skutan, och att hon har intäkter från sociala medier på cirka en halv miljon kronor i månaden. Hon hoppas också kunna lyfta bolaget med intäkter från en bok hon just nu arbetar med. 

– Jag börjar bygga upp bolaget igen. Räknar med en vinst på 3,5 miljoner kronor om allt går vägen. Jag har inga kostnader i dag förutom min egen lön. Det är nu vägen framåt, att sakta men säkert öka min omsättning och behålla min lön som enda kostnad, säger hon till tidningen. 

Spotify köper poddannons-bolag
Spotify närmar sig som bekant poddmarknaden, vilket bland annat gjorts tydligt av de flera förvärv av bolag samt exklusiva poddar som man knutit till sig på senare år. Nu köper Spotify podcastplattformen Megaphone för två miljarder kronor. Det rapporterar Techcrunch. Bolaget tillhandahåller ett verktyg för annonsörer som vill hitta plats för annons i poddsängningar. Köpet bör ses som ett försök att börja tjäna mer pengar på innehållet, enligt sajten. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.