Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Stormningen av Kapitolium avskräcker annonsörer från Joe Bidens installation

Publicerad: 11 januari 2021, 07:29

Förra veckans kaos i Washington har ökat osäkerheten bland annonsörerna, Publicis Groupe uppges befinna sig i samtal om en försäljning med riskkapitaljätte och Harry och Meghan slutar med sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Joe BidenPublicis GroupeSociala medierSvensk HandelTwitter

Flera annonsörer omprövar just nu sin annonsstrategi i den politiska kontexten efter stormningen av Kapitolium i Washington under förra veckan. I samband med händelsen stoppade flera varumärken sin tv-annonsering. Av dessa ska 50 procent ha återupptagit närvaron, men bevakar intensivt utvecklingen för att kunna ändra sitt beslut i fall våldsamheter skulle uppstå igen rapporterar Business Insider som har haft kontakt med flera mediebyråer. Nästa vecka, den 20 januari, planeras Joe Bidens installation som USA:s nya president. Ett event som sker under hot om attentat mot bakgrund av det som skedde i huvudstaden. Normalt sett har annonsörer som Google, Microsoft, AT&T och JP Morgan omfattande budgetar för evenemanget som skulle kunna vara ett tillfälle att sprida optimism i en svår tid. Men till följd av kaoset under onsdagen, sprids alltså osäkerheten. Det är oklart vilka varumärken som kommer att sponsra sändningen.

Källor: Publicis Groupe i samtal om försäljning
Campaign uppger att franska holdingbolaget Publicis Groupe har haft diskussioner med en riskkapitalaktör om en möjlig försäljning. Sajtens källor pekar ut CVC, ett av Europas största riskkapitalbolag med säte i Luxenburg. De senaste samtalen ska ha ägt rum i december, men dialogen har ännu inte lett vidare till en formell nivå. Holdingbolaget, som är världens tredje största reklamnätverk, vill inte kommentera uppgifterna och riskkapitalbolaget avfärdar dem som rykten. Vi sidan av Interpublic är Publicis det holdingbolag som har presterat bäst under Covid-19. 2013 var bolaget nära en sammanslagning med Omnicom.

Harry och Meghan uppges sluta med sociala medier
Brittiske prins Harry och hustrun Meghan Markle avser att inte återvända till sociala medier, uppger en källa för brittiska tidningen The Sunday Times. Enligt tidningens källor kommer paret varken använda sociala medier för stiftelsen Archewell Foundation eller deras privata ändamål. Näthat ska vara orsaken för paret som bröt med det brittiska kungahuset förra året och bor numera i Kalifornien.

Svensk Handel kritiserar pandemilagen
På söndagen började den nya pandemilagen gälla efter riksdagsbeslut i fredags. Lagen innebär exempelvis att butiker och gym får ta in max en kund per tio kvadratmeter och måste kunna erbjuda möjligheten till handtvätt. Svensk Handels vd Karin Johansson kritiserar att butiksägarna haft så lite tid att anpassa sig till begränsningarna.
– Vi hade önskat att regeringen haft samma tempo när det gäller att utveckla ekonomiska stödsystem till företagen, säger hon till Sveriges Radio.

Twitter stängde ned Trump – hans närmaste klagar genom tweets
Inför helgen beslutade Twitter att stänga ner Donald Trumps konto permanent efter de våldsamma upploppen i Washington D.C. Plattformen anser att hans inlägg riskerar att uppvigla till mer våld. Beslutet har fått flera av Donald Trumps rådgivare, familjemedlemmar och vänner att klaga... på Twitter. 


Under helgen publicerade skådespelaren och Kaliforniens tidigare republikanske guvernör Arnold Schwarzenegger i en film på Twitter där han jämförde förra veckans händelser med kristallnatten i ett inlägg som blev viralt. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.