Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Största Tiktok-stjärnan tjänar mer än topp vd:ar på Wall Street

Publicerad: 14 januari 2022, 07:31

Charli D'Amelio är mer välbetald än McDonald's och Starbucks vd:ar, Unilevers investerare kritiserar det syftesdrivna spåret och reklambyrå byter namn för att distansera sig från skandalgrundare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TikTokUnileverMetaDisneyBauer Media

Personerna med störst gemomslag och publik på videoappen Tiktok drar in mer pengar än Wall Streets högt betalda vd:ar, rapporterar Wall Street Journal. Tiktokaren som toppar Forbes lista är dansaren Charli D'Amelio med fler än 133 miljoner följare som drog in motsvarande 156 miljoner kronor. Därmed drar hon in mer än bland annat Starbucks, McDonald's, Delta Airlines och Exxons vd:ar.

Medianchefen på det breda S&P-indexet i USA 13,4 miljoner dollar. Tvåa på listan är hennes syster Dixie D'Amelio som tjänade motsvarande 89 miljoner kronor. Tiktok-systrarna driver bland annat serien The D'Amelio Show på plattformen och sitt eget varumärke The Social Tourist.

Unilevers investerare kritiserar det syftesdrivna spåret
Fondförvaltaren Terry Smith, grundare av Fundsmith Equity Fund, anser att Unilevers fokus på hållbarhet och syftesdriven marknadsföring är ”löjligt” och hävdar att strategin ledde till att FMCG-jätten underpresterade finansiellt under förra året. Det rapporterar Marketing Week. Enligt det årliga brevet till investerarna var Unilever fondens näst lägsta bidragsgivare när det kommer till avkastning. I dokumentet nämner Terry Smith bland annat Unilevers Ben & Jerrys vägran att sälja sin glass i Israels bosättningar på ockuperat palestinskt territorium, samt Unilevers varumärkessyfte för Hellmanns majonnäs.

– Unilever verkar arbeta under en ledning som är besatt av att offentligt visa hållbarhetsuppgifter på bekostnad av att fokusera på grunderna i verksamheten, skriver han.

Meta stäms på 28 miljarder
En brittisk grupptalan stämmer Facebooks moderbolag Meta stäms i en brittisk grupptalan på motsvarande 28 miljarder kronor. Stämningen hänvisar till att data om 44 miljoner brittiska användare exponerats i samband med att de skaffat Facebookkonton och att priset för all personlig information som lämnas till bolaget är orimligt. Det rapporterar The Guardian.

Byrån byter namn för att distansera sig från grundaren
87 år gammal lämnade Stan Richards den Dallas-baserade reklambyrån The Richards Group under hösten 2020 efter att ha gjort rasistiska uttalanden i samband med ett kundmöte på Zoom. Nu väljer byrån att byta namn till TRG för att bryta associationen med personen som grundade byrån 1976. Byrån avser också att byta logotyp, rapporterar AdAge.

Disney lanserar radio tillsammans med Bauer Media

Den tyska radiojätten Bauer Media och amerikanska Disney startar radiokanalen Radio Disney i Sverige, rapporterar Dagens industri. Ambitionen från Bauer Media är att öka det digitala lyssnandet i Sverige medan Disney inträde på ljudmarknaden blir ett sätt att växa i Sverige. Bolaget driver sedan tidigare radiostationer i bland annat USA och Sydamerika. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.