Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Studie: Marknad och IT samarbetar tätare efter covid

Publicerad: 15 oktober 2021, 06:35

Pandemin har fört marknadschef och IT-chef närmare varann.

Foto: GettyImages

Så samarbetar marknad och IT efter covid, Publicis slog förväntningarna i Q3 och kritik mot Twitters nya annonsprodukt. Här är fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Covid-19 har tvingat avdelningarna för marknad och IT och dess chefer att samarbeta betydligt tätare än tidigare. Det visar en studie som Forrester gjort bland amerikanska varumärken. Det är framför allt inom hybridhandel, alltså fysiska butiker och e-handel, som samarbetet har visat sina fördelar. Pandemin har accelererat e-handelsshoppingen, men i USA så kommer fysiska butiker ha en fortsatt viktig roll och stå för 72 procent av all försäljning inom retail. 

I studien svarar företagen att mer än 20 procent av marknadsbudgeten används för teknologi och en tredjedel av marknadsavdelningarna att de har ett dedikerat team för detta. Många har nu en gemensam agenda vad gäller martech och adtech.

Man samarbetar också kring:

Startar dotterbolag för att utveckla nya produkter eller gå in på angränsande marknader. Här finns samarbetsmodeller mellan marknad och IT.
Klimat-, sociala-, och politiska frågor. Marknadschefer är mer troliga att se möjligheter här då det är nästa stora transformation efter digitalt.
Marknad och IT kommer tillsammans att möjliggöra bland annat spårbarhet av råvaror och ingredienser

Publicis växte under Q3
Den franska byråjätten Publicis har släppt sin Q3-rapport, där de slår förväntningarna. Intäkterna landade på 2,6 miljarder euro, en ökning med 11,9 procent jämfört med samma period i fjol. Vinstmarginalen landade på 17 procent, vilket är högre än prognosen. Ackumulerat i år ligger intäkterna på 7,5 miljarder euro, jämfört med 7,1 i fjol. Europa och Nordamerika presterar bäst. I Sverige äger Publicis byråer som Starcom, Zenith och Saatchi & Saatchi.

Twitter ska visa fler annonser
Twitter testar ett nytt annonsformat som innebär att det kommer visas fler annonser inuti trådar, efter första, tredje och åttonde svaret. Enligt företaget ska twittrare själva kunna kryssa i om de vill ha annonser inuti trådarna och då skulle de också få en del av annonsintäkterna. Tilltaget har fått skarp kritik. Gizmondo skriver bland annat att det kan vara ”Twitters sämsta produktidé någonsin.”

Linkedin stänger i Kina
Linkedin tvingas lägga ner i Kina. Det är det sista amerikansk-ägda sociala mediet att lämna landet. Istället lanseras en Kina-anpassad tjänst som heter ”InJobs”. Linkedin har 53 miljoner användare i Kina, vilket är cirka sju procent av de toiala användarna. 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.