Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Svensk Elitfotboll om spelreklamen: ”Bättre att jobba med dem än att stå utanför”

Publicerad: 9 December 2020, 07:46

Den missbruksproblematik som spelreklamen kan orsaka anser Svensk Elitfotboll att de genom sina samarbeten med spelbolag hjälper till att motverka, FTV stämmer P&G för köpet av Billie och bolaget använde Bianca Ingrosso som dragplåster – och sålde slut direkt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

EstridBianca IngrossoProcter & Gamble

En ex-allsvensk U21-landslagsspelare är åtalad misstänkt för tagande av muta och spelfuskbrott. I ett polisförhör berättar han om sitt spelmissbruk som fått stora konsekvenser:

- Fotbollsspelare, det är för mycket dötid. Och sen är det… du vet, det… det… det är reklamen. Fan herregud jag går in på Facebook, så ser jag reklam på spel, går jag in på min Twitter så ser jag reklam på spel… Går jag in på Aftonbladet så ser jag reklam på spel…

Apropå detta har Fotbollskanalen intervjuat Mats Enquist, generalsekreterare på intresseorganisationen Svensk Elitfotboll, där klubbarna i allsvenskan och superettan ingår. Organisationen har sedan starten av 2020 ett partnerskap med Unibet, värt 780 miljoner kronor över sex år.

– Jag har respekt för att det är en gränsdragning som ventileras ofta. Jag säger fortfarande att så länge vi ser att det tillför mer, både i form av pengar men framför påverkansmöjlighet, insyn och resurser för att förebygga spelproblematik och matchfixning, när vi samarbetar med lagliga, seriösa aktörer som är godkända av staten – då är det bättre att jobba med dem än att stå helt utanför, säger han till Fotbollskanalen.se.

FTC stämmer P&G för köpet av Billie
Rakhyvelsbolaget Billie, som varit en stor inspiration för den svenska startupen Estrid, får inte sälja till P&G. Detta enligt Federal Trade Commission, amerikas motsvarighet till Konkurrensverket och Konsumentverket, som nu stämmer P&G. Verket menar helt enkelt att sammanslagningen skulle ”eliminera innovativa startup-konkurrenter” och att det skulle innebära en förlust för konsumenten. Billie har funnits sedan 2017 och har, liksom Estrid, som ”mål” att bekämpa den så kallade ”pink tax”, att kvinnliga produkter beskattas mer än manliga. Detta har sedan start varit tydligt i marknadsföringen. Detta skriver Adage.

Tripadvisor bannlyst i Kina – liksom 104 andra appar
Den populära appen Tripadvisor, som guidar konsumenter till restauranger, hotell och andra resmål genom rating har bannlyst och försvunnit från kinesiska appbutiker tillsammans med 104 andra appar. Enligt den kinesiska cyberadministrationsmyndigheten ska de bryta mot en av tre cyberlagar i Kina, men det finns inte någon information om på vilket sätt. Detta skriver BBC. 

Använde Bianca Ingrosso som dragplåster – sålde slut direkt
Kraften i influencer marketing är ingen nyhet och nu kommer ännu ett tecken på att kanalen är effektiv. När e-handelsbolaget Tanrevel fick Bianca Ingrosso att nyligen visa upp den nyaste produkten kraschade sajten. Produkten sålde slut direkt. Tanrevel, som frekvent använder sig av influencers som Rebecca Stella, Janni Delér och Kenza Zouiten, ökade sin omsättning med över 1600 procent i fjol, bolagets andra verksamma år. Det skriver sajten ehandel.se. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.