Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Svensk Handel: Så hårt kommer corona slå mot retail

Publicerad: 6 April 2020, 06:45

Sällanköpsbutiker under hård press, branschen reagerar på att Cannes Lions blir inställt och covid-19 kan påskynda konsolideringen av adtech-branschen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetCannes Lions

Så många som tre av tio sällanköpsbutiker anger att de klarar max två månader under rådande omständigheter – företagen har problem med sin likviditet. Det innebär att tusentals varumärken snart kan gå i stöpet. Varannan butik i sällanköpshandeln uppger att de tappat minst 40 procent av sin försäljning. Var tionde butik har fått se sin försäljning rasa med minst 80 procent. 65000 jobb riskerar att försinna i detalj- och partihandeln och cirka 150 000 anställda tvingas gå ner i lön.

– För varje dag som coronakrisens förlamande effekt på handeln pågår fördjupas företagens likviditetsproblem. Läget är allvarligt och risken är uppenbar att vi står inför en utslagning av handelsföretag som saknar motstycke i modern tid, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Branschen reagerar på att Cannes Lions blir inställt
I slutet av förra veckan kom beskedet: det blir inget Cannes Lions 2020. Efter att först ha skjutit upp festivalen till hösten på grund av coronaviruset fattade Ascential, ägare av Cannes Lions, beslutet om att helt ställa in festivalen efter att stora byrånätverk hotat med att bojkotta den. Enligt en artikel i Adage berömmer stora delar av branschen beslutet. FCB Globals vd Carter Murray är en av dem. Han tycker att det var rätt beslut men säger att det är ett tufft piller att svälja särskilt för yngre kreatörer som förlitar sig på att Cannes Lions ska bygga deras cv och karriärer. Han får medhåll av McCanns globala exekutiva creative director John Mescall. På Adage finns fler röster från branschen. 

Covid-19 kan påskynda konsolideringen av adtechbolagen
Snart kommer adtech-kedjan att sättas under ytterligare press, i takt med att annonsörer drar i handbromsen för sina investeringar. Under det andra kvartalet i år spås en våg av nedläggningar och varsel till följs av konsekvenserna av corona. Enligt Adage finns det uppgifter på att nästan en fjärdedel av medieköpare har avbrutit sina annonsinvesteringar under andra kvartalet medan 48 procent uppger att de ska justera ned budgeten. Även om en programmaticannons tar nanosekunder att köpa kan det ta flera månader för aktörer inom adtech-kedjan att få betalt. Detta gör att de har den stora smällen framför sig. Det skriver Adage.

Brittiska regeringen kommunicerar med folket via spel
Gaming är väldigt stort i Storbritannien – 37 miljoner britter spelar spel. För att tala med den stora mängden människor väjer den brittiska regeringen att samarbeta med spelutvecklare. Budskapet ”stanna hemma, rädda liv” syns i spel som Dirt Rally 2.0, Sniper elite och Candy crush saga. När de vanliga annonsörerna lyser med sin frånvaro finns plats för regeringen. Spelutvecklaren Activision Blizzard är en av de som upplåtit över 200 digitala reklamplatser i London för budskap om hälsa, råd och tips. Det skriver The Guardian.

– Vi insåg att tekniken i våra spel kan användas till att hjälpa till i kommunikationsarbetet i kampen mot coronaviruset, säger Toby Evan-Jones på Codemasters, som skapar Dirt rally.

Kungens tal får godkänt
Under söndagskvällen höll Kung Carl XVI Gustaf tal till nationen. Budskapet var bland annat att folk ska stanna hemma i påsk och inleddes med ett konstaterande: ”Covid-19 har Sverige och världen i sitt grepp. Gator och torg är nästan tomma och tysta. Pandemin slår också hårt mot företag och jobb och den svenska ekonomin. Mot hela det svenska samhället.” Kungens kommunikation får godkänt av kritikerna. Expressens krönikör Karin Lennmor menar att det tal han höll efter tsunamin 2004 var bättre och mer personligt, eftersom han då talade från hjärtat och inte fumlande läste ur prasslande manuskript eller stirrade in i en monter. Mats Knutson, SVT:s politiske kommentator tycker att talet var allvarsamt, särskilt uppmaningen att tänka osjälviskt. Aftonbladets Lena Mellin tycker att Kungen ska ha all heder för att envist försöka muntra upp oss i en mycket dyster tid.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetCannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.