Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Svenska influencers minglar i coronatider – kritiseras

Publicerad: 7 Maj 2020, 06:39

Margaux Dietz.

Ett hett reklamevent samlade flera influencers trots coronakrisen – nu kritiseras de, ny granskning pekar ut konsult med nära band till industrin som mannen som tog Nyamko Sabuni till makten och Spotify experimenterar med videopoddar. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonSpotifyEbba Busch ThorInfluencerNyamko SabuniStefan LöfvenMargaux Dietz

Influencers får kritik efter reklamevent
Medieprofilen Hanna Persson, känd som ”Hanapee”, ryter till efter att flera influencers samlats på ett mingel i Stockholm för glasögonmärket Chimi Eyewear. Bland gästerna fanns bland andra Margaux Dietz och Alice Stenlöf, som delade videor från eventet på Instagram, skriver Expressen

I Alice Stenlöfs video syns gästerna stå tätt intill varandra i butiken – något som Hanna Persson nu ironiserar över på sitt egna Instagramkonto där hon repostat flera av inläggen. 

”Mitt i rådande pandemi! Va mysigt de har det”, skriver Hanna Persson över en av Alice Stenlöfs bilder.

Hon klipper också in delar från statsminister Stefan Löfvens tal, där han uppmanar det svenska folket att ta sitt ansvar och stanna hemma. 

Alice Stenlöf svarar tyst genom att ta bort videon.  

Hemlig konsult bakom Nyamko Sabuni avslöjad
En granskning av SvD pekar ut konsulten Johan Jakobsson, Nordic PA:s grundare och numera opinionschef hos Svenskt Näringsliv, som spindeln i nätet i en av Liberalernas största politiska framgångar under Nyamko Sabuni som han dessutom ska ha fört till makten. Scania gav byrån uppdraget att ta fram ett förslag om en elektrifieringskomission i april 2019. Under Almedalen förra året dök samma förslag upp som ett utspel från Liberalerna. En fråga som är en del av januaripartiernas politik i höstbudgeten för 2020.

 – Hela elektrifieringskommissionen är en produkt från Scania, säger en uppgiftslämnare till SvD.

Den förre byrå-vd:n ska också varit central i kampanjen som fick Nyamko Sabuni att bli partiledare förra våren. Johan Jakobssons arbete har pågått trots att byrån har en tydlig policy att inte arbeta med politiska partier.

Jimmie Åkesson störst på sociala medier
Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är Sveriges mest följa partiledare på sociala medier. Det skriver nättidningen Altinget, som sammanställt statistik från Facebook, Twitter och Instagram. 

Jimmie Åkesson toppar dock ingen enskild kategori, utan ligger i stället högt inom alla. Nyligen gick statsminister Stefan Löfven om honom som Sveriges mest följda partiledare på Facebook med över 160 000 följare. På Instagram vinner i stället Kristdemokraternas Ebba Busch, med 131 000 följare. På Twitter är Centerpartiets Annie Lööf med råge störst, med sina över 129 000 följare. 

Minst antal följare har Liberalernas Nyamko Sabuni, som inte skapade ett konto på Instagram förrän i fjol då hon kandiderade till partiledarposten. 

Jimmie Åkesson startade sin Facebooksida redan i september 2008, och är därmed den av de nuvarande partiledarna som var först ut på det sociala mediet. Totalt har han 343 000 följare i sociala medier.  

Spotify börjar sända videopoddar
Spotify har det senaste åren börjat sukta efter den miljardstinna poddmarknaden. Bland annat köpte man poddbolagen Anchor och Gimlet Media för lite mer än ett år sedan. 

Nu skriver The Verge att den svenska streamingjätten har börjat testa ett nytt koncept med videopoddar. Det sker tillsammans med Youtubeprofilerna Zane Hijazi och Heath Hussar i deras gemensamma podd. Enligt The Verge kan Spotifyanvändare inte se vilka poddavsnitt som finns tillgängliga i bild, det framkommer i stället när man klickar på respektive avsnitt. 

Spotify har inte bekräftat försöket. Men enligt källor ska snart flera andra poddsändningar kompletteras med video. 

Radioannonsering återhämtade sig snabbt under corona
Coronapandemins lamslagning av ekonomin har som bekant strypt utgifterna för annonsörer, som har sett sina intäkter rasa. 

Men ganska snabbt verkar marknaden för radionannonsering ha hämtat sig, enligt The Drum

”Så fort en aktör inom en kategori börjar spendera pengar behöver resten följa efter. Annars riskerar de att överlåta kanalen till sina konkurrenter”, säger Katie Bowden, commercial agency director på Storbritanniens största kommersiella radiobolag Global.

Annonsörer ska ha börjat hitta tillbaka till radiokanalerna efter två veckors uppehåll, bland annat inom kategorin stora livsmedelsbutiker. Faktum är att intresset för kommersiell radio blomstrar under coronakrisen. Genomsnittstiden har ökat från 14 till 26 timmar, enligt branschorganisationen Radiocentre. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.