Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Svenskarna och internet 2021: sju av tio skolbarn följer en influencer

Publicerad: 26 oktober 2021, 06:22

Foto: Tevarak, iStockphoto

Svenskarna och internet 2021 visar att samtidigt som fler använder internet, så känner sig många fortfarande otrygga och hela sju av tio skolbarn uppger att de följer en influencer. Dessutom börsnoteras e-sportlaget Faze Clan och Facebook släpper kvartalsrapport. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och InternetFacebook

Årets upplaga av Svenskarna och internet har i dag släppts av Internetstiftelsen. I rapporten kartläggs svenskars internetvanor och användande. I rapporten framgår det att nio av av svenskar använder internet dagligen, och var femte svensk som är i en relation har träffat sin partner via internet. 

Det finns utvecklingsområden för koncept som live och social shopping, som endast var fjärde svensk uppger att hen känner till. Man ser dock att nio av tio svenskar e-handlar och var tionde använder betaltjänsten Swish dagligen. Hälften av de som betalar på nätet känner någon form av otrygghet, och dessutom avstår en av fem internetanvändare från att använda samhällstjänster online eftersom det känns otryggt.

Bland sociala medier är det Facebook, Instagram och Youtube som ohotat toppar listan som Sveriges populäraste, men Tiktok och Snapchat blir allt viktigare för den yngre målgruppen och Tiktok är den populäraste appen bland barn i högstadieåldern. Bland skolbarn följer sju av tio någon typ av influencer i sociala medier.

Facebook skyller på Apple för tappade annonsintäkter
I dag släpptes Facebooks kvartalsrapport för Q3 2021. Plattformen genererade 28,3 miljarder dollar i annonsintäkter, 33 procent mer än jämförsperioden 2020, men en nedgång från Q2 2021. Enligt Facebooks operativa chef, Sheryl Sandberg, hade intäkterna växt sekventiellt om Apple inte hade förändrat sin mjukvara.

Det hon syftar på är Apples mjukvara som gör det möjligt för användare att avböja att bli spårade i olika applikationer. På grund av det kan Facebook inte konverteringar lika enkelt, även om man fortfarande uppger att annonserna fungerar.

Faze Clan går till börsen
E-sportlaget som har vuxit till ett av världens största varumärken inom gaming kommer att börsnoteras på Nasdaq, enligt Adage. Bolaget kommer ingå i en så kallad spac och värderas till omkring 1 miljard dollar, enligt tidningen. Bolaget kommer ingå i spacen tillsammans med företaget B. Riley Principal 150 Merger Corp, vars aktier har lyft med 13 procent sedan man tillkännegav börsnoteringen av Faze Clan.

LÄS MER: E-sportlaget som fick 75 miljoner följare på Youtube – detta kan varumärken lära

Peter Fields svarar kritikerna: ”Dags att introducera effektivitet i syftesdriven reklam”
I en presentation på Effday höll Peter Fields ett föredrag om syftesdriven reklam, och lyfte fram en egen studie som visade att effektiviteten av sådan marknadsföring är låg, såvida den inte görs på ett effektivt sätt. Ett uttalande som har väckt kritik, bland annat för sin metodologi.

I en opinionstext förklarar professorn nu att han inser värdet i syftesdriven marknadsföring, och aldrig heller ifrågasatt den. Däremot, skriver han, ville han utforska ”om allt användande av varumärkessyfte gav dåliga resultat, och om så inte var fallet, vad vi kan lära oss av de framgångsrika exemplen(...) Jag avslutade med att konstatera att dåligt utförda syfteskampanjer leder till dåliga resultat. Låt oss arbeta konstruktivt och introducera effektivitet i syftesdriven reklam.”

LÄS MER: Forskning: Syftesdriven marknadsföring effektivare än många tror 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.