Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Sverigedemokraterna vill se hårdare reglering av sociala medier: ”Diskriminerar oss”

Publicerad: 1 Februari 2021, 07:35

Jimmie Åkesson är en av fyra framträdande sverigedemokrater som skrivit under debattartikeln.

Foto: Jessica Gow/TT

Sverigedemokraterna anser att nätjättar missgynnar högernationalistiska partier och vill se hårdare reglering, Netflix skar kraftigt i marknadsbudgeten och brittiska staten kritiseras för corona-kampanj. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaFacebook

Reglering av sociala medier-jättar som Facebook, Amazon och Google är något som diskuterats i flera år. Efter att flera plattformar efter stormningen av Kapitolium valde att stänga av USA:s tidigare president Donald Trump har debatten fått ny fart. 

I morse gick Jimmie Åkesson (SD) med flera ut på DN Debatt och krävde en parlamentarisk kommitté som ska säkerställa fri åsiktsbildning på internet. Företrädarna anser att plattformarna tenderar att ta bort innehåll i linje som ligger i linje med deras egna åsikter, bland annat skriver de att Google i samband med förra valet raderade en av deras valfilmer.

”I kommande riksdagsval 2022 vet vi att bland andra Facebook kommer att vara en aktör i valrörelsen. Det kan röra sig om selektiv faktagranskning, begränsning av viss spridning, eller regelrätta nedstängningar. Google, genom Youtube, raderade exempelvis en av våra valfilmer förra riksdagsvalet och skyllde allt på ett ”misstag” – något som märkligt nog verkar drabba en sida i debatten oftare än den andra.”

 De fyra åtgärder SD vill se är att en domstolsprövning ska föregå raderande av innehåll eller avstängningar, ett juridiskt skydd för vad som publiceras på plattformarna, lagstiftning mot algoritmer som ”diskriminerar politiska ståndpunkter” och att företag som anses misslyckas med modereringen ska kunna beläggas med vite. 

Sedan tidigare har bland andra Anders Ygeman (S) och Arba Kokolari (M) varit ute och krävt en hårdare reglering av plattformarna.

Netflix skar kraftigt i marknadsföringsbudgeten

Förra året minskade Netflix sin marknadsföringsbudget med 23 procent, samtidigt som streamingtjänstens omsättning ökade med 24 procent. Förändringen bryter en trend där Netflix under flera år ökat sin marknadsföringsbudget. 2018 ökade den med så mycket som 66 procent. Förra året utgjorde kostnadsposten nio procent av omsättningen, det rapporterar Campaign. 

I sin årsrapport säger Netflix att beslutet togs som ett resultat av pandemin och att de under året kunde se en stor effekt av ”word of mouth”, också den driven av pandemin. 

Huawei skiftar fokus mot varumärkesbyggande

Det kinesiska telekombolaget Huawei började förra året investera mer pengar i långsiktigt varumärkesbyggande marknadsföring, det berättade globala varumärkeschefen Andrew Garrihy på digitala konferensen Reset 2021 i slutet av förra veckan. Det skiftade fokuset inkluderade bland annat en global omorganisation av marknadsavdelningen, det rapporterar Marketingweek. I Sverige har den kinesiska jätten bland annat satsat på ett partnerskap med artisten Zara Larsson och simmerskan Sarah Sjöström, där den förstnämnda förra året bröt samarbetet. Huawei har dock fortsatt stängts ute ur auktionerna för 5G-nät världen över, däribland i Sverige och i Storbritannien.

Kraftig kritik mot brittiska statens coronakampanj

Den brittiska regeringen tog i helgen ned en enhet från sin ”Stay Home. Save Lives”-kampanj, en kampanj kopplad till den pågående pandemin. Kritiken grundar sig i att det i enheten enbart är kvinnor som städar, leker med barnen och stryker tvätt medan den manliga figuren enbart syns i en soffa. 

Den brittiska regeringen motiverade beslutet att ta den enheten med att den ”inte linjerar med regeringens syn på kvinnor”, det rapporterar Campaign

Rud Pedersen växer – siktar på expansion i Europa

Den danska byråkoncernen Rud Pedersen innefattar, utöver moderkoncernen, även pr-byrån King Street och reklambyrån Welcom. Förra året växte koncernens byråintäkt med 19 procent till 285 miljoner kronor. Rörelseresultatet skrevs till 37 miljoner kronor vilket ger en marginal på 13 procent. 

Koncernchefen Morten Rud Pedersen säger till Veckans Brief att pengarna ska användas till konsolideringar och eventuellt förvärv samt start av egna byråerna

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.