Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Sveriges bästa kampanjstrategier – här är vinnarna

Publicerad: 27 maj 2021, 06:34

Ingo och Åkestam Holst Strategy Awards stora vinnare, EU inleder granskning av Facebook och både Instagram och Klarna satsar på shopping. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Strategy AwardsIngoÅkestam HolstFacebookKlarna

Sent igår eftermiddags avgjordes Strategy Awards, tävlingen som belönar kampanjer med det bästa strategiarbetet. Precis som när Guldägget avgjordes häromveckan var det Ingo som gick hem med flest vinster. Två av dem för ”Moldy Whopper” och en för arbetet med Tres koncept ”Trevligt”, ett koncept som tagits fram i samarbete med systerbyrån Brand Union och Tres inhousebyrå. Även Åkestam Holsts ”Livsviktiga snack” för Suicide Zero tog hem två vinster.

– Det har varit ett utmanade år för branschen på många sätt. Men det har inte märkts av i årets Strategy Awards då fler bidrag än någonsin tävlat och dessutom med väldigt hög kvalitét. Juryn har gjort ett fantastiskt och omfattande jobb med diskussioner som är viktiga för hela branschen. Jag är, med hjälp av vår eminenta 59-mannajury, stolt att få presentera 2021 års vinnande strategier! säger juryordförande Clara Lindholm till vardags senior planner på anr+1.

Här är samtliga vinnare:

Attityd: Kategorin Attityd utgår från syftet som är att förändra eller förstärka attityder till en produkt, ett varumärke, en kategori, organisation eller företeelse.

Vinnare: ”Moldy Whopper”, Ingo, Burger King

Juryns motivering:

Ska vi snacka attityd så blir det väl inte mer av den varan än när strategin är att visa upp möglig mat för att berätta om hur gott det är? Årets vinnare i kategori Attityd är Burger King och dess Moldy Burger.

 

Beteende: I den här kategorin är syftet att direkt påverka handlande och beteende. Att få människor att agera. 

Vinnare: ”Livsviktiga snack”, Åkestam Holst, Suicide Zero.

Juryns motivering: 

Med kloka strategiska vägval, ett tydligt budskap och ett effektfullt kanalval har man lyckats påverka detta – livsviktiga – beteende. Ett mycket starkt case som väcker känslor hos både målgrupp och jury och som visar på konkreta resultat hos både unga och vuxna. En kampanj som går rakt in i hjärtat och ett utskick som inte bara sparas utan även räddar liv. Vinnare i kategorin Beteende 2021 är Åkestam & Holst och Viktiga Samtal!

Internationellt: Syftet att engagera människor i fler än tre länder. T ex genom att engagera och nå in till människor bortsett från geografiska gränser och trots kulturella skillnader. 

Vinnare: ”Moldy Whopper”, Ingo, Burger King.

Juryns motivering: 

Att våga är det som utmärker årets vinnare. På ett strategiskt och djärvt sätt vände man på steken, utmanade normer och tog den obekväma vägen fram. Något som knappast gått någon obemärkt förbi. På ett helt nytt sätt visade man hur mögel faktiskt kan vara något fint, och leda hela vägen fram till guld. Grattis Burger King och INGO!

 

Lansering: utgår från syftet som är att lansera ett nytt varumärke, en ny produkt eller ett nytt erbjudande. Att få människor att uppmärksamma en nyhet.  

Vinnare: ”Trevligt”, Ingo, Tre Creative Agency & Brand Union, Tre

Juryns motivering:

Genom att förstå vad kunden söker efter hos en operatör och därefter utgå från en kultur som genomsyrar organisationen har ni hittat ett vinnande koncept som skapar en igenkänning hela vägen från kommunikation till kundupplevelse. Att använda er av ”Trevligt” är dessutom ett retoriskt bra val som bidrar till hög avsändaridentifikation i lanseringsfasen samt har potential att fortsätta bidra till framgång i kategorin på sikt.

 

Nisch: syftet att nå in till en tydligt avgränsad målgrupp eller en mindre, väl definierad, del av befolkningen genom en matchande, specifikt riktad aktivitet. 

Vinnare: ”Livsviktiga snack”, Åkestam Holst, Suicide Zero 

Juryns motivering:

En självklar och värdig vinnare som vågat göra flera djärva strategiska vägval som följt med hela vägen ut i den kreativa lösningen. Den avgörande insikten om vikten av att kunna prata om sina känslor redan i tidig ålder för att förhindra framtida självmord är starkt bidragande till framgången. Det modiga och nischade valet att rikta sig specifikt till 9-åringar och deras föräldrar belyser samtidigt vikten av preventivt arbete. Kanalvalet i sig är ett utmärkt sätt att inte bara inspirera till dessa livsviktiga samtal här och nu utan ger även goda förutsättningar till långsiktig effekt.

 

Opinion: syftet att driva en fråga, skapa dialog, debatt och en arena som ger en organisation eller hel bransch utrymme att agera och kommunicera. Det kan t ex handla om att påverka värderingar och normer hos allmänheten.

Vinnare: ”Ett nej”, Nord DDB, Systembolaget.

Juryns motivering: 

Om inte jag gör det, så gör någon annan det”. En av världens mest vanliga, och sämsta, ursäkter.  Det tog Systembolaget fasta på genom att säga nej! Vi i juryn säger ja! Grattis Systembolaget och Nord DDB!

EU inleder granskning av Facebook

EU har de senaste åren blivit allt mer intresserade av techbolagens i många fall monopolliknande ställning. Efter att ha drivit långa processer mot Google, Microsoft, Amazon och Apple tycks unionen nu vända blicken mot Facebook. Enligt uppgifter till Financial Times vill EU-kommissionen inleda en utredning av Facebooks position på annonsmarknaden med särskilt fokus på Marketplaces, delen där användarna kan köpa och sälja saker. Varken EU-kommissionen eller Facebook vill kommentera uppgifterna.

Instagram fortsätter shoppingsatsningen

Slaget om att bli den nya, och digitala, gallerian fortsätter. Under natten lanserade Instagram den nya funktionen Drops i USA, det rapporterar AdAge. Via Drops, som är kopplad till Instagram Shopping, kan användare se nyligen släppta ”virala” kollektioner. Bland de första produkterna tillgängliga finns den nya Nocta-kollektionen (ett samarbete mellan Drake och Nike) samt skönhetsprodukter från Charlotte Tillbury. 

Undersökningsinstitutet Emarketer spår att den amerikanska social commerce-sektorn under 2021 kommer omsätta 2021 miljarder dollar. Förra året ökade sektorn med 38 procent, vilket var dubbelt så mycket som Emarketer förväntade sig. Den snabba utvecklingen är delvis driven av pandemin.

Uppgifter: Klarna storsatsar på liveshopping

En av de stora trenderna under pandemin har varit liveshopping. Fenomenet är redan stort på stora delar av den asiatiska marknaden och nu hoppas varumärken och plattformar att explosionen i väst står för dörren. Under gårdagen rapporterade Breakit om att Klarna tror stenhårt på trenden och är i startgroparna för att lansera en egen satsning. Enligt källor till tidningen ska satsningen vara särskilt viktig för den amerikanska marknaden och är ett led i strategin att bli en slutdestination för shopping snarare än en mellanhand. Klarna har sedan tidigare haft en mindre satsning på liveshopping i Sverige, en satsning som gjorts i samarbete med Bambuser. Breakit spekulerar vidare i att ett nästa steg kan vara att Klarna antingen bygger egen teknik eller köper ett bolag som redan har den på plats.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.