Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Talibanerna höll presskonferens med svårtolkade löften: ”En ny mediekunnig talibanregim är här för att stanna”

Publicerad: 18 augusti 2021, 06:45

Talibanernas talesperson lovade att respektera kvinnors rättigheter och kritiserade Facebook vid presskonferens, tröjreklam snart verklighet i NHL och Walmarts dubblar annonsaffären. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsstrategiWalmartNHLVoiClear Channel

För första gången på 20 år höll talibanregimen en presskonferens i Kabul under tisdagen efter övertagandet av Afghanistan. Talespersonen Zabihullah Mujahid kritiserade bland annat Facebook för att inskränka islamistiska gruppers yttrandefrihet genom att stänga deras konton från plattformen. Trots en historia av kvinnoförtryck lovade han nu att regimen kommer respektera kvinnors rättigheter ”inom ramarna för sharia”. Rörelsen har uppmanat kvinnor att återvända till arbetet och flickor att gå till skolan. Han gav också löftet att förlåta oppositionen, tillåta fri press som ska främja ”islamiska värderingar” och se till att Afghanistan inte blir en fristad för terrorister.

– Vi har mognat, det är en stor skillnad, sade talespersonen vid presskonferensen.

Samtidigt som talespersonen framförde att talibanerna kommer erbjuda amnesti för afghaner som har arbetat för USA rapporterar nyhetsbyrån AP att invånare i Kabul sett hur beväpnade män har knackat dörr i jakt på individer som arbetat för den avsatta regeringen eller utländska säkerhetsstyrkor.


The Independents politiske nyhetskolumnist Tom Peck ser en
talibanregim med större förståelse för medielandskapet och spår att strategin med att försöka sprida systematiska lögner via medier kommer att fortsätta:

”Men med tanke på att det tog knappt ett år för oss att sluta bry oss om att bry oss om hur mycket våra egna ledare systematiskt och upprepade gånger berättar gigantiska lögner för oss, är det förmodligen rättvist att dra slutsatsen att talibanerna redan har kommit fram till att de definitivt kommer att komma undan med att ljuga” och refererar bland annat till de brittiska politikernas kommunikativa hantering av coronaviruset och Brexit-avtalet med EU.

Walmart närmar sig målet att bli reklamjätte – dubblar intäkterna
Walmart ökade sin annonsförsäljning i USA med 95 procent under andra kvartalet och meddelade samtidigt att antalet aktiva annonsörer ökade med mer än 175 procent. Det rapporterar Business Insider. Varumärket har på senare tid gjort stora investeringar för att utmana Amazons annonsteknologi och erbjudande.

Efter 105 år kan tröjreklam bli verklighet i NHL
Till skillnad från de europeiska sportligorna har de amerikanska idrottsligorna i exempelvis baseboll, basket, amerikansk fotboll och ishockey varit fria från tröjreklam trots den höga graden av kommersialisering. Men snart kan hockeyligan NHL komma att tillåta tröjsponsorer, enligt källor till ESPN. Tröjreklam kommer att börja användas i ligan med start säsongen 2022-2023 efter ett styrelsebeslut i augusti. Beslutet ska ha kommit sedan en majoritet av klubborna ställt sig positiva till tröjreklam i en enkät.

VOI missade jättedeal – hyrcyklarna ska finansieras av reklam
Våren 2022 är hyrcyklarna tillbaka till Stockholm. Processen har kantats av flera överklaganden sedan den första upphandlingen 2019 då Voi/Uip tilldelades kontraktet. Nu blir det spanska Marfina som tar hem avtalet som beräknas vara värt 400 miljoner kronor över sju år. Hyrcyklarna kommer att finansieras av användarna och av reklam som sköts av Marfinas underleverantör Clear Channel. Det rapporterar Dagens Samhälle.

Samsung kan komma att sluta visa reklam i sina appar
Under 2020 började Samsung började visa reklam för tillverkarens egna produkter i sina egna appar, något som har irriterat många användare. Nu kommer bolaget att de kommer att sluta visa annonserna. Förändringen kommer att ske i samband med att Samsung uppdaterar användargränssnittet. Det rapporterar Sammobile.com.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News