Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Techmiljardär investerar 190 miljoner i Anti-Trump kampanj

Publicerad: 22 Oktober 2020, 06:40

Facebooks medgrundare Dustin Moskovitz gör stora insatser för att hindra att Donald Trump blir omvald, streamingplattformen Quibi läggs ner efter sex månader och Singles Day väntas slå rekord i Kina. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Silicon Valleys tehmiljardärer som Facebooks medgrundare Dustin Moskovitz och Googles förre vd Eric Schmidt har spenderat 22 miljoner respektive 750 000 dollar på anti-Trump reklam genom demokratisk så kallad super PAC (Polical Action Commite) som finansierar anti-Trump tv-reklam och direktreklam fram till valdagen. Det rapporterar Recode.  Organisationen har investerat över 100 miljoner dollar för att stödja Joe Biden. Rapporteringen kommer samtidigt som Silicon Valley på senare tid tvingats avfärda anklagelserna från republikanskt håll om att techindustrin göder ett anti- konservativt perspektiv. Det har tidigare rapporterats om hur anställda från Apple, Amazon, Facebook tillsammans har donerat 4,8 miljoner dollar till Joe Biden sedan 2019, nära 20 gånger mer än motsvarande grupps investeringar till president Donald Trump.

Streaminglattformen Quibi – en sällan skådad flopp
Strömningstjänsten Quibi överlevde i sex månader. Efter investeringar på över 17 miljarder kronor läggs tjänsten nu ner, rapporterar Variety . När Quibi lanserades i april sade grundaren Jeffrey Katzenberg att Quibi var framtiden. Marknaden visade sig emellertid inte vara redo för en affärsidé med originalproduktioner och tiominutersavsnitt som enbart går att se i mobiltelefonen. Tjänsten tog sig aldrig utanför USA och Kanadas gränser.

Alibaba väntas omsätta nära 350 miljarder under Singles Day
Det har gått 11 månader sedan det nya coronaviruset bröt ut i kinesiska Wuhan och Kina har sedan länge återhämtat sig ekonomiskt efter pandemin.Alibaba förväntar sig att 250 000 varumärken, fem miljoner återförsäljare ocg 800 miljoner kunder kommer att delta under shoppinghögtiden Singles Day, den 11 november. Vilket borde innebära att Alibaba krossar toppnoteringen på 38,4 miljarder dollar (335 miljoner kronor från 2019.

”Det finns stark optimism i Kina, eftersom det uppfattas som att kampen mot Covid-19 är vunnen och att samhället skyddas”, säger Henrik Saetre, tillväxtchef på den kinesiska reklamplattformen AdChina.io till AdWeek.

Marknadsförarnas optimism i Storbritannien vänder ner
Under de tre månaderna fram till oktober minskade de brittiska annonsbudgetarna drastiskt, siffrorna anger den näst största nedgången sedan IPA:s mätningar inleddes. Det rapporterar The Drum. -41 procent av de 300 tillfrågade marknadscheferna uppger att de tvingats skära i budgeten under perioden. Hälften av respondenterna uppger att budgeten minskat jämfört med Q2 som även det var ett svagt kvartal, endast drygt 10 procent upplever en ökning.

Netflix användartillväxt stannar av
I går presenterade Netflix siffror för det tredje kvartalet. Under perioden ökade antale prenumeranter med 2,2 miljoner netto. Det rapporterar The Verge. Därmed nådde bolaget inte upp till prognosen på 2,5 miljoner. Tillväxten är också långt från siffrorna under Q1 och Q2 2020 där bolaget ökade med 16 respektive 10 miljoner användare. Intäkterna på 6,44 miljarder dollar slår däremot förväntningarna. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.