Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Tegnells pr-effekt – Sverigebilden starkt påverkad av coronaviruset

Publicerad: 2 Juni 2020, 06:43

Sverige är inte längre det land det var i omvärldens ögon, reklam gör entré i League of Legends och fler streamingjättar tar ställning mot polisvåldet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

E-sportSverigePublicisSverigebilden

Nej, det är inte längre bara god forskning, uppfinningar, modern teknik och mänskliga rättigheter som förknippas med landet Sverige. I debatten om coronaviruset har Sverige lyfts fram som skräckexempel i många andra länder i världen, på grund om den så omdebatterade svenska linjen som frontas av statsepidemiolog Anders Tegnell i kampen mot pendemin. Nu har Dagens Nyheter gått igenom hur Sverigebilden har förändrats i Sydkorea, Brasilien, arabvärlden, Frankrike, USA, Ungern, Ryssland och Finland. Generellt är bilden kluven: antingen en katastrof eller en intressant avvikelse. Det är flera av dessa länder som till en början beundrat Sveriges hållning, men allteftersom dödstalen ökat har bilden förändrats till det negativa.

Reklam gör entré i League of Legends
Det har försökt göras förr och mötts av en kritikstorm. Nu ska Riot Games, som äger League of Legends, försöka sig på att placera ut reklam i spelet. Det startar med esportsturneringen Summer Split denna månad och reklamen kommer endast synas för de som tittar – inte för den som spelar. Mastercard och Alienware är några av de som köpt reklamplats.

– Vår ambition är att skapa en miljö med lika mycket energi som finns i traditionella sporter. För att hjälpa våra lag och ligor att nå nästa nivå ser vi detta som ett viktigt steg, säger Riot Games i ett uttalande, enligt sajten Gamereactor.

Publicis agerande efter George Floyds död
I förra veckan dog afroamerikanske George Floyd efter att ha blivit utsatt för våld av en vit polisman. Det har skapat en protestvåg i USA och nu kommer rapporter om att nyheten även uppmärksammats av Arthur Sadoun, vd på Publicis Groupe. I en veckovideo talade han om situationen i USA och sa bland annat att de på grund av dessa händelser är skyldiga att sätta personalens säkerhet och mentala välbefinnande först samt att se till att alla har det de behöver för att känna sig hörda. Under fredagen höll även Publicis Talent Engagement och team för inkludering ett möte med 2000 anställda om de senaste händelserna i fallet George Floyd. Det skriver Campaign.

Fler streamingjättar tar ställning mot polisvåldet
I går rapporterade vi om att bland andra Spotify, Google, Twitter, EA Sports, Adidas och Nike tagit ställning mot polisvåldet som drabbat George Floyd. Nu följer fler efter, bland andra Netflix, HBO, Disney, Amazon, Hulu, Tiktok, Snackchat, Twitch och Youtube. 

”Att vara tyst är att vara medskyldig. Black lives matter. Vi har en plattform, och vi har en skyldighet gentemot våra svarta medlemmar, anställda, skapare och talanger att ta till orda”, skriver Netflix i en tweet enligt Dagens Media.

Twitter flaggar Trump – när Facebook inte gör det arbetsvägrar anställda
I förra veckan markerade Twitter en av Donald Trumps tweets som en potentiellt falsk nyhet. Detta efter att presidenten skrivit att poströstning innebär ”substantiellt bedrägeri”, att brevlådor kommer stjälas och röstsedlar bli förfalskade. Trump blev förstås rasande och sa att Twitter kväver yttrandefriheten. Några dagar senare publicerade han ett annat inlägg, den här gången på sin Facebook-sida. Den här gången handlade det om protesterna i Minnesota med anledning av George Floyds död, då presidenten kallade demonstranterna för ligister och kritiserade ledningen i Minneapolis. Facebook lät inlägget ligga kvar, vilket fick flera Facebookanställda att vägra jobba under måndagen. Det rörde sig om en virtuell variant på en så kallad walkout, där man lämnar sin arbetsplats för att demonstrera mot något man inte håller med om hos arbetsgivaren. Detta rapporterar New York Times.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.