Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Tele2 skrotar Penny – köpte media för 114 miljoner på ett år

Publicerad: 30 augusti 2021, 06:05

Lågprisvarumärket Penny försvinner i Tele2, Ronaldos återkomst till Manchester United kan bli problem för Nike och ryskt företag ber om ursäkt efter att ha castat en svart man i reklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

PennyTele2Cristiano RonaldoRasism

Har pumpat in 94 miljoner i medieinvesteringar – nu försvinner Penny in i Tele2
Under 2020 uppgick Pennys medieinvesteringar till 94 miljoner kronor brutto, vilket gjorde varumärket till Sveriges 111:e största annonsör. I samband med att Com Hem införlivades i Tele2 i våras kommunicerade bolaget att Penny kommer att föra en mer nedtonad tillvaro. Nu skrotas lågprisvarumärket helt. Från och med den 28 september flyttas Pennys mobil- och bredbandskunder över till moderbolaget Tele2, rapporterar M3. Varumärket lanserades 2020 och fram till mars 2021 uppgick medieinvesteringarna till 114 miljoner kronor brutto, enligt Kantar Sifos sammanställning över bruttoinvesteringar.


Ronaldos återkomst till Manchester United kan bli problem för Nike
I fredags stod det klart att en av världens största fotbollsstjärnor under de senaste tio åren, Cristiano Ronaldo, återvänder till Manchester United efter tolv år. Transfern från Juventus borde orsaka visst huvudbry för spelarens storsponsor Nike, rapporterar Manchester Evening News. Flera internationella medier rapporterar att stjärnan inte kommer att få sitt ordinarie tröjnummer 7 på ryggen. Tröjnumren är redan registrerade och sjuan bärs av uruguayanen Edison Cavani.  Nike har ett långsiktigt avtal med Ronaldo kopplat till varumärket CR7, vilket anspelar på spelarens tröjnummer. Spelaren använder också hashtagen #CR7 för sina inlägg på Instagram där han har 335 miljoner följare.

Kina föreslår hårdare lagar mot reklam för plastikkirurgi
Kina föreslår hårdare lagar kring reklam av plastikoperationer, rapporterar Reuters. Myndigheterna kommer framöver att slå ner på annonser som skapar oro över människors utseende. Bland annat föreslås ett förbud på före och efterbilder på plastikopererade patienter. I ett uttalande säger statsförvaltningen för marknadsreglering att det är olämpligt att jämställa en persons dåliga utseende med att de är oförmögna, lata eller fattiga.

Ber om ursäkt efter att ha castat en svart man i reklamkampanj
Ett Ryskt sushiföretag ber offentligt om ursäkt för att ha castat en svart man i en pågående reklamkampanj i sociala medier. Uttalandet kommer sedan företagets ägare mottagit dödshot från nationalister. Initialt sade företaget att de inte skulle ge efter för hatet. Under lördagen plockades reklamkampanjen ner, rapporterar brittiska Times.

– Vi vill be den ryska nationen om ursäkt för att vi har skadat ryssar med våra fotografier”, sa bolagets grundare i ett inlägg på plattformen VKontakte.


Spotify-grundaren fick kontot länsat på miljoner

Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Minecraft-skaparen Markus ”Notch” Persson har fått konton tömda i en bedrägerihärva, rapporterar DN. Totalt handlar det om 23,8 miljoner kronor. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News