Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Telge Energi visar ”förbjudna” reklamfilmen – riskerar miljonvite

Publicerad: 11 november 2019, 07:37

Telge Energi väljer att visa reklamfilmen trots Marknadsdomstolens förbud.

Telge Energi relanserar den ”förbjudna” reklamfilmen för klimatets skull, Instagram testar att dölja likes i USA och Amazon och Woody Allen överens i filmbråk. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

NiveaInstagramTelge EnergiAmazonPublicis

År 2013 lanserade Telge Energi en kampanj som handlade om att elbolaget började använda solkraft i alla sina avtal, samtidigt som bolaget hävdade att konkurrenterna hade ”smutisg” el från kolkraft i sin elmix. Det fick Bixia, som ägs av flera regionala elbolag, att reagera och stämma Telge Energi. Ett år senare fälldes Telge Energi av Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. Marknadsdomstolen förbjöd Telge Energi att ”vid marknadsföring av el använda den påtalade reklamfilmen eller annan framställning som på väsentligen samma sätt spelar på människors rädsla, oro och/eller fruktan”. Annars väntade vite om en miljon kronor. 

Trots domen väljer Telge Energi nu att relansera reklamfilmen. På den egna sajten berättar bolaget nu att det nu går att se den ”förbjudna filmen” och att anledningen till att elboalget väljer att visa filmen trots domen är världen inte längre kan ”vänta på klimatförnekare”.

”Vi är förbjudna att visa filmen och riskerar att få betala ett vite om en miljon kronor. Men mörkläggning och klimatforskningsförnekande måste få ett slut och fler måste ställa sig upp mot dem. Världens makthavare behöver förstå vad som påverkar klimatförändringarna och fatta beslut som minskar dem”, skriver Telge Energi på sajten. 

Telge har gjort en ”minidokumentär” om kopplingen mellan energi och klimat, i vilken den förbjudna reklamfilmen visas. 

Instagram testar att dölja likes i USA
Instagram har redan börjat testa att dölja likes på inlägg i Italien, Irland, Japan, Brasilien, Australien och Nya Zeeland, men kommer under den här veckan utöka testet till att även inkludera Instagrams kanske viktigaste marknad – USA. En del av de amerikanska användarna kommer därmed inte kunna se hur många likes en bild fått, något som Instagrams vd Adam Mosseri offentliggjorde under konferensen Wired 25 i San Francisco. Det skriver Wired

Instagrams test har stött på en del kritik från användare som menar att det kommer att bli svårare att avgöra vilka konton som har legitima följarskaror genom att dölja hur stort engagemang inlägg har, vilket bland annat riskerar att skapa svårigheter för varumärken som använder plattformen. Men Adam Mosseri sade under konferensen att Instagram alltid kommer sätta människors behov först. 

”När vi tittar på världen av offentligt innehåll, kommer vi alltid att sätta människor i den världen framför organisationer och företag, sade han.  

Amazon och Woody Allen överens efter filmbråk
I februari tidigare i år lämnade regissören Woody Allen in en stämningsansökan mot e-handelsjätten Amazon, som beslutat att stoppa lanseringen av Allens senaste film ”A rainy day in New York” samt ett antal ytterligare filmer till som de två parterna hade kontrakt om. Anledningen till att Amazon ansåg sig ha rätt att bryta avtalet var uttalanden som Woody Allen gjorde under metoo-rörelsen. Enligt Amazon har vissa uttalanden saboterat lanseringen och ”undergrävt avtalets värde”. Nu har dock Woody Allen och Amazon kommer överens om en förlikning. Det skriver The Hollywood Reporter.

Publicis Groupe vinner Niveas globala konto
Beiersdorf ska enligt The Drum ha valt Publicis Groupe och WPP som nya byråparters för Nivea, efter en genomförd pitch där även Omnicom och Accenture Interactive var med. För Publicis innebär det ansvar över ett omfattande sortiment dusch- och hudvårdsprodukter, medan WPP kommer ha ansvar över varumärket Eucerin och Hansaplast. Publicis kommer enligt The Drums uppgifter lansera en ny affärsenhet kallad ”One Touch”, inspirerat av Niveas varumärkesvision, som kommer hantera kontot genom åtta olika kreativa hubbar. Enligt The Drum är Beiersdorfs plan att transformera marknadsföringen av alla bolagets varumärken genom att integrera data, kreativitet och teknologi i alla processer. 

Tiktok börjar sälja annonser genom ”ryska Google”
Yandex, ett bolag som ofta kallas ”ryska Google”, har slutit ett partnerskap med den kinesiska videoappen Tiktok. Det skriver Adage. ”Vi kommer att erbjuda videoannonser inom Tiktok-användarnas flöden i ett format som vi anpassat för sociala medier-plattformen, skrev Yandex i ett blogginlägg i slutet av förra veckan. En talesperson från Yandex säger till Adage att annonserna endast kommer synas för en rysk publik på Tiktok, men att planerna är att expandera till Kazakstan och Vitryssland.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.