Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Tesla skrotar pr-avdelningen – blir första biltillverkaren som inte pratar med medier

Publicerad: 7 Oktober 2020, 06:31

Har Elon Musks aversion mot mediekåren nått nya nivåer? Samsung avbryter global upphandling värd 845 miljoner dollar och de är mäktigast i Sverige på sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookPRSamsungTeslaElon Musk

Branschtidningen Electrek avslöjar att Tesla har upplöst sin pr-avdelning, som det första bolaget i sin kategori. Enligt sajten har Tesla inte svarat på förfrågningar på flera månader och för en tid sedan fick de nyheten bekräftad från högsta ort.

”Vi har inte längre något pr-team”

Keely Sulprizio ska vara den sista personen att ansvara för pr och kommunikation på Tesla, hon lämnade bolaget i december 2019.

I en kommentar till nyheten härleder sajten Teslas beslut till den mytomspunne koncernchefen Elon Musks stundtals infekterade relation med pressen där han flera gånger har uttryckt att han anser att mediekåren behandlar bilmärket orättvist.

”Att ignorera pressen, och därmed allmänheten och kunderna, vilket i princip är vad som händer utan en PR-avdelning, lägger bara till något som de flesta Tesla-ägare antagligen skulle vara överens om att det redan var en av Teslas största svagheter: kommunikation”, skriver sajten i sin analys.

Samsung avbryter jättepitch
Reklamvärlden har tydligt förändrats under senast halvåret. Inte minst som en följd av de begränsade möjligheterna att mötas ansikte mot ansikte. Många pitcher har ställts in eller skjutits upp under pandemin. Restriktionerna och en förändrad prioriteringsordning hos annonsörerna är två orsaker. Nu rapporterar Business Insider att Samsung, som inledde sin upphandling under sommaren, nu har lagt pitchen på is. Kontot var värt cirka 845 miljoner dollar, baserat på Samsungs amerikanska medieinvesteringar förra året.


Techjättarna utnyttjar sin ställning för att stoppa konkurrenter
Facebook, Google, Amazon och Apple jobbar i stor utsträckning för att motverka fri konkurrens, hindra konkurrenters innovationer och bolagen ska därmed också utnyttja sin ställning som gatekeeper. USA behöver därför se över regleringarna för att främja den fria marknaden. Det slår en grupp demokratiska lagstiftare fast i en 400-sidig rapport.  

”För att uttrycka det enkelt, har företag som en gång varit underdog-startups som utmanade status quo har blivit de slags monopol som vi senast såg i en tid med oljebaroner, ”står det i rapportens introduktion. Rapporterar Recode.

De är mäktigast i Sverige på sociala medier
När Medieakademien sammanställer vilka konton på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube som har störst inflytande i Sverige (följarskara, räckvidd och engagemang). Högst upp på listan hamnar i år humortrion JLC följt av Therese Lindgren och paret Lundell.
Maktordningen över de olika plattformarna.

På Instagram petar Lucas Simonsson ned Joakim Lundell från tronen. På Youtube är det Therese Lindgren som försvarar förstaplatsen före Jocke & Jonna medan The Typical Jag klättrar upp till en topplacering på Facebook. På Twitter dominerar den politiska sfären, Greta Thunberg är etta före Carl Bildt och Hanif Bali.

Läs hela rapporten här.

Facebooks intäktschef attackerar Apple
Facebooks Chief Revenue Officer David Fischer said Tuesday säger att de ekonomiska modellerna som annonsfinansierade plattfomar vilar på är ”under attack” eftersom Apple hindrar Facebook och andra företags möjligheter att rikta annonser och mäta utfallet. Detta sedan Apple i en uppdatering av operativsystemet iOS kommer ge iPhone användarna möjligheten att hindra spårning när de öppnar en app. Apple genomför förändringen 2021, med hänvisning till användarnas integritet. Som motargument framhåller David Fischer att personaliserad och riktad reklam har varit helt central för internets tillväxt. Det rapporterar CNBC.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.