Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

The Moldy Whoppers segertåg fortsätter – vinner svart penna i D&AD

Publicerad: 11 September 2020, 06:02

Ingo vinner prestigefull svart penna i D&AD för The Moldy Whopper, David & Goliath tillsätter ”empatichef” och Netflix lanserar sin första globala varumärkeskampanj. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

E-handelBurger KingD&ADIngoTikTokNetflix

Under torsdagskvällen ägde D&ADs digitala prisutdelning rum. Liksom i huvuddelen av tävlingen vars vinnare presenterades i somras var en av de stora vinnarna svenska Ingo. I går vann byrån det stora prestigepriset: en Svart penna i pr-kategorin för hyllade Moldy Whopper för Burger King. 

Totalt vann Ingo 10 stycken pennor och blev tack var det tredje bästa byrå i världen i tävlingen. Kampanjen fick dessutom fyra gula pennor, fyra grafit och en träpenna.

Överlag gick något bättre för Sverige i år jämfört med 2019. Totalt samlade Sverige ihop 26 pennor. Liksom i somras belönades The E.V.A Initiative från Forsman & Bodenfors, som fick en grafitpenna och fyra träpennor. RKS:s Do Black belönades med fyra träpennor. 

LÄS MER: Historisk succé för Moldy Whopper – 18 guld och ”Bet in show” i One show

Tiktok väljer sociala medier-byrå i USA
Trots Tiktoks minst sagt stökiga situation på amerikansk mark fortskrider appen sina marknadsföringsplaner i lander. Det kinesiska ägarbolaget Bytedance har nämligen valt Vayner Media som sin nya amerikanska sociala medier-byrå med syfte att växla upp marknadsföringen av Tiktok. Det skriver The Drum

Det är som känt oklart om Tiktoks app kommer vara tillåten i USA framöver. I augusti utfärdade president Donald Trump en exekutiv order som innebär att Tiktok riskerar att bli bannlyst i USA om inte dess amerikanska verksamhet säljs innan den 20 september. Detta på grund av rädsla för att den kinesiska regimen ska sätta klorna i amerikanernas data. Under onsdagen kom nyheten att Bytedance samarbetar med den amerikanska regeringen för att hitta ett sätt att slippa en försäljning. 

David & Goliath tillsätter ”empatichef”
Den amerikanska byrån David & Goliath har tillsatt en chefsposition med en något annorlunda titel: Director of empathy, ”empatichef”. Det skriver Adweek. Tiffany Persons är personen som antar uppdraget, som ska innebära en bredd av ansvarsområden. Bland annat ska hon leda workshops som ska ”släppa lös empatin” hos den 180 personer stora byrån, rekrytera underrepresenterade personer och säkerställa att byrån har en miljö där svarta och ”people of color” kan växa. 

Netflix lanserar sin första globala varumärkeskampanj
Netflix har varit nära rekordnivåer av tittning på sin plattform under coronapandemin. Nu lanserar streamingjätten en ny global kampanj för att dra nytta av sitt momentum och ytterligare stärka fokus på sina originalproduktioner. Det skriver Adweek. Kampanjen går under namnet ”One Story Away” och blir Netflix första globala varumärkeskampanj. I kampanjen kommer Netflix-original som ”Stranger Things”, ”Money Heist” och ”When They See Us” lyftas fram.

Undersökning: Konsumenter missnöjda med köpupplevelsen online under pandemin
Coronapandemin har liksom aldrig tidigare satt fokus på kundupplevelsen när allt fler vänt sig till nätet för att göra sina inköp. Nu ger en undersökning från researchbolaget Blackbox Research och Toluna, som jobbar med konsumentinsikter, en fingervisning om hur nöjda konsumenter är med sin digitala köpupplevelse under pandemin. I undersökningen deltog nära 5 000 konsumenter på fem marknader i Sydostasien. Enligt resultatet är konsumenterna överlag missnöjda med kundupplevelsen online och uppfattar det som att e-handlare har prioriterat tillväxt under pandemins köpboom online, snarare än att ge kunderna en bra köpupplevelse. Det skriver The Drum

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.