Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Therése Lindgren tar avstånd från Na-kd efter larmen

Publicerad: 8 december 2020, 07:21

Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers med över 1 miljon följare, tar avstånd från Na-kd.

Foto: Amanda Parkkinen

Dentsu skär ner på tusentals tjänster, Coca-Cola använder pandemin för att vårstäda verksamheten och Therése Lindgren tar avstånd från e-handelsbolaget Na-kd efter larmen om skadlig arbetskultur. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Na-kdTherese LindgrenDentsuCoca-ColaZenithTikTok

Efter att influencern Rodja Pazooki uppmanat sina nära 25 000 följare att dela med sig av sina egna erfarenheter av Na-kd strömmade det in anonyma vittnesmål från tidigare anställda och praktikanter om diskriminering, mobbning, orimliga arbetstider och obetalt övertidsarbete på e-handelsbolaget. Expressen har pratat med några tidigare praktikanter som öppet berättar om sina erfarenheter.  

– Jag fick utslag och stresseksem över hela ansiktet. Mina händer svullnade upp för att jag arbetade så mycket, berättar den 22-åriga tidigare praktikanten Elif Abay.

Nu väljer flera influencers att ryta från mot Na-kd, skriver Aftonbladet. Det gäller bland annat Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers med över 1 miljon följare på både Instagram och Youtube. På sin Instagram hänvisar Therése Lindgren till det otaliga flödet av vittnesmål som strömmat in på Instagram tidigare i veckan: 

”För mig är schyssta arbetsvillkor och social hållbarhet oerhört viktigt, och jag tar självklart starkt avstånd för från alla typer av rasistiskt, sexistiskt, homofobiskt eller annan kränkande särbehandling”.

Efter kritiken har Na-kds vd Jarno Vanhatapio svarat på kritiken genom ett meddelande på sin Linkedin-sida. Företaget har även meddelat att de pausar sitt praktikprogram och att de ska tillsätta en internutredning.

Dentsu skär ned på tusentals tjänster
Resumé har flera gånger rapporterat om hur coronavirusets effekter tvingat byrånätverket Dentsu till nedskärningar. Nu kommer ytterligare åtstramningar, när nätverket planerar att skära ner 12,5 procent av arbetsstyrkan, vilket motsvarar totalt 6000 tjänster. Det skriver Adage. Förändringen är en del av den omstrukturering där nätverket ska minska sina byråvarumärken från 160 till endast sex stycken. 

I Sverige representeras Dentsu av byråerna Carat, Vizeum, dentsuX, Isobar, iProspect, MKTG, Outfox, Amplifi och Posterscope.

Coca-Cola använder pandemin för att vårstäda
Under Morgan Stanley’s global consumer and retail conference berättade Coca-Colas finansdirektör John Murphy om hur bolaget utnyttjar coronapandemin som ett tillfälle att vårstäda sin verksamhet. Det skriver Marketingweek. Han beskrev hur kravet på att hålla i pengarna i krisen fungerat som en katalysator för förändring. Det har bland annat resulterat i att Coca-Cola skurit ner vissa delar av sin varumärkesportfölj för att satsa hårdare på andra. 

”Vi har alla våra garage och de fylls med skräp över tid och plötsligt kan du inte röra dig. Det är vad som händer i pipelinen för innovation, det kryper nästan på dig”, sade John Murphy. 

LÄS MER: Corona cleaning list: Så bör branschen strukturera om för att kapa kostnader

De globala annonsinvesteringarna återhämtar sig snabbare än förväntat
Enligt Zenith’s Advertising Expenditure Forecast hjälper den växande e-handeln samt video de globala annonsinvesteringarna att återhämta sig snabbare än förväntat från dippen under coronapandemin. Det skriver The Drum. Nu förväntas fallet under året landa på -7,5 procent, i stället för -9,1 procent som tidigare prognoser förutspått. Enligt Zeniths prognos förväntas dessutom investeringarna öka med 5,6 procent under nästa år. 

Tiktok utreder videos som förespråkar anorexi
Tiktok har sjösatt en utredning och förbjudit några sökord efter att The Guardian hittat skadligt innehåll på plattformen som förespårkar anorexi. Enligt tidningen är den här typen av innehåll fortfarande lätt att hitta på Tiktok, trots att bolaget vidtagit åtgärder för att förbjuda annonsering av bantningsprodukter. Tiktok är i dag en av världens mest populära appar med över 800 miljoner användare världen över, varav nästan hälften är mellan 16 och 24 år.  

 

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.