Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

TikTok anklagas för att missbruka ansiktsigenkänning – betalar 764 miljoner för att undvika rättegång

Publicerad: 1 mars 2021, 07:33

TikTok kritiseras för sättet att använda ansiktsigenkänning – väljer att betala stora belopp för att undvika en rättsprocess, Cannes Lions kan bli hybridevent och snart kan användare ta betalt för innehåll på Twitter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TikTokCannes LionsTwitter

TikTok har gått med på att betala 92 miljoner dollar (motsvarande 764 miljoner kronor)  (£66m) i en uppgörelse. En grupp som företräder amerikanska användare anklagar företaget för att missbruka ansiktsigenkänning och användardata. Bolaget anklagas bland annat för att använda mjukvara för att identifiera ålder, kön och etnicitet i användarvideos. Samt att skicka användardata till Kina. Det rapporterar BBC. Det kinesiska ägarbolaget Bytedance tillbakavisar anklagelserna, men har gått med på att betala för att undvika att det blir en långdragen rättsprocess. Om den federala domaren godkänner uppgörelsen kommer miljonerna att fördelas mellan amerikanska TikTok-användare.

Vändningen: Årets Cannes Lions kan bli hybridevent
Så sent som i januari öppnade organisationen bakom reklamfestivalen Cannes Lions upp för att de räknar med att hålla ett fysiskt evenemang i Frankrike under juni. Men till följd av osäkerheten kring när vaccineringen kommer att göra det möjligt för människor att resa ska arrangörerna ha tänkt om. Enligt källor till AdAge planeras en hybrid-festival, till stor del digital med mer småskaliga fysisk festivalre som kommer att hållas på olika platser i Europa, i New York och flera andra städer. Enligt AdAges uppgifter kommer planerna att offentliggöras senare i mars.

Twitter kommer låta användare ta betalt för innehåll
Under 2021 kommer Twitter att lansera en ”super follow”- funktion som gör det möjligt för användare att ta betalt för exklusivt innehåll, det rapporterar The Guardian. Beslutet ses som ett sätt för plattformen att hitta nya intäktskällor vid sidan av annonsering. Den framtida funktionen presenterades under en genomgång för investerare i förra veckan. Det exklusiva innehåller kan exempelvis innefatta nyhetsbrev, videor, erbjudanden och rabatter.

Publicis lanserar praktikprogram för att öka mångfalden
Publicis Groupe i Storbritannien vill hjälpa unga från segregerade områden att få jobb i reklambranschen med ett nytt lärlingsprogram. Just nu testar koncernen en interaktivplattform för alla som vill lära sig grunderna i yrket, såsom olika roller i en arbetsgrupp och hur karriärmöjligheterna ser ut. Upp till 10 000 personer från etniska minoriteter och socialt utsatta områden kommer erbjudas praktisk träning, mentorskap och möjlighet till jobb redan under första året. Det rapporterar The Drum.

Walmart letar mediebyrå
Ett av den amerikanska marknadens största konton, Walmart, är på jakt efter en ny mediebyrå. Det rapporterar Business Insider. Retailjätten arbetar sedan fyra år tillbaka med WPP. Beslutet att hitta en ny mediebyrå kommer efter en tid där Walmart har rustat sitt eget reklamerbjudande för att konkurrera med Amazon, Google och Facebook.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTokCannes LionsTwitter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.