Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Tiktok-förbud uppskjutet – igen

Publicerad: 13 November 2020, 07:39

Linkedin saltade reklampriserna i två år, känd rappartist anklagas för kulturell appropriering efter skoreklam och Tiktok kan andas ut i USA – för nu. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

GoogleSökmotorReklamLinkedinTikTokDisney

Turerna fram och tillbaka kring den kinesiska appen Tiktok har varit många sedan president Donald Trump i augusti gav order om att förbjuda tjänsten i USA. Nu beslutar det amerikanska handelsdepartementet att de inte kommer att tvinga Tiktok att stänga sin verksamhet i landet. Beslutet kommer efter en dom i september då tre kända Tiktok-profiler argumenterat för att appen borde få finnas i USA. Detta betyder dock inte att det slutat blåsa helt kring Tiktok, som fortfarande väntar på besked kring om och hur man ska gå vidare med en försäljning av den amerikanska verksamheten – något som alltså har lagts fram som ett krav för en fortsatt verksamhet i USA. Det rapporterar CNBC

Disney släpper sin första varumärkesbyggande julkampanj
Disneyfilmer hör julen till, men det här är faktiskt första gången underhållningsjätten satsar på en varumärkesbyggande reklamkampanj i samband med julen. Det tre minuter långa animerade klippet följer en ung flicka och hennes Musse Pigg under flera år, och kommer att synas i 36 länder. Målet med kampanjen är att få Disneys varumärke och kommersiella aspekter att driva engagemang tillsammans.   

– Eftersom att julen är en så viktig tid för Disney, både från ett kommersiellt och publik-perspektiv, såg vi en möjlighet att lyfta upp vår inställning till säsongen med en bred kampanj som inte bara marknadsför nya produkter, men också firar den roll som Disney har för familjer under julen, säger Joss Hastings, Disneys vp för marknadsföring och kommunikation, till Marketing Week.

Svenska företag i uppror mot Google
För tre år sedan beslutade Europakommissionen att Google inte får främja sina egna tjänster när människor använder deras söktjänst. Huruvida det verkligen har efterföljts råder fortfarande tvivel om. Det framkommer av ett öppet brev till Europakommissionen, där 165 företag vädjar epitet att se över vad de menar är ett orättvist och konkurrenshämmande agerande. Bland de svenska bolagen i upproret finns jämförelsesajterna Prisjakt och Pricerunner samt Sveriges Tidskrifter. Det skriver Breakit

Gjorde reklam för skor – anklagas för kulturell appropriering
Det är den amerikanska rapparen Cardi B som beskyllts för så kallad kulturell appropriering, efter att ha poserat som den hinduiska gudinnan Durga och hennes tio armar. Fotot syns på omslaget till tidskriften Footwear News, där rapparen också gör reklam för en skokollektion. Nu ber Cardi B om ursäkt, efter att ha kallats både okänslig och hånfull. Även tidningen har bett om ursäkt, rapporterar DN

”Om folk tycker att jag kränker deras kultur eller religion vill jag säga att jag är ledsen”, skriver Cardi B på Instagram. 

Linkedin tog överpris i två år
Det är Linkedin själva som nu går ut och avslöjar att de under två år tagit för mycket betalt av 418 000 annonsörer. Det rapporterar Adage. Felet ska ha berott på ett tekniskt fel som i sin tur lett till att siffror blivit upplåsta. I 90 procent av fallen har differensen inte varit större än 25 dollar, men på grund av mängden reklam och tiden som gått, kan det mycket väl röra sig om felaktiga intäkter på 10 miljoner dollar, det vill säga cirka 86 miljoner kronor kronor. Linkedin säger att de kommer att betala tillbaka alla felaktigt fakturerade kampanjer, och införa bättre mätning för att öka transparensen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.