Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Tiktok och WPP i nytt globalt samarbete

Publicerad: 2 Februari 2021, 07:00

Pixabay

Ännu ett varumärke ratar årets Super Bowl, ny undersökning visar att marknadschefer spår förändrad roll efter corona och Tiktok och WPP inleder ett nytt samarbete. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TikTokSuper BowlMarknadschefLinkedinSpotify

Tiktok och WPP, ett av världens största byrånätverk, inleder ett nytt globalt partnerskap. Det rapporterar Adage. Det kommer innebära samarbete mellan Tiktok och WPP på ”ett antal fronter”, bland annat kommer WPP få förhandskoll på nya annonsprodukter och nätverkets kunder kommer få exklusiv tillgång till vissa interna verktyg för att maximera sina aktiviteter på plattformen. 

Samarbetet kan tolkas som ett tecken på att Tiktok lägger det minst sagt stökiga 2020 bakom sig, då anklagelser mot den kinesiskägda appen från Trump-administrationen avskräckte potentiella samarbetspartners. Tiktok ökar i popularitet och i början av 2020 laddades appen ner 315 miljoner gånger, vilket är nytt världsrekord för antal nedladdningar under ett kvartal. Samtidigt präglades sommaren av flera utspel från dåvarande president Donald Trump som hotade med att förbjuda plattformen i USA om inte ägarstrukturen i moderbolaget Bytedance förändrades. Annars såg han risk att bolaget skulle sätta tänderna i amerikanernas data. 

LÄS MER: Tiktok rekryterar i Sverige
LÄS MER: Den ultimata guiden till kreativit innehåll på Tiktok

Ännu ett varumärke ratar Super Bowl – sänker pengarna till välgörenhet
Den 7 februari är det dags för NFL-finalen Super Bowl, som förutom att vara ett av världens största sportevenemang även brukar kallas för reklamfilmernas julafton. Det krisläge som coronapandemin har försatt världen i har dock fått flertalet stora varumärken att stå över årets Super Bowl, bland annat Coca-Cola, Pepsi och Budweiser, vilket Resumé tidigare rapporterat om. Nu står det klart att även Kraft Heinz’s med varumärket Planters väljer att dra in annonspengarna, rapporterar Adweek. De 5,5 miljoner dollarna, motsvarande 46,2 miljoner kronor, som CBS tar för ett 30-sekundersinslag under Super Bowl-sändningen väljer Kraft Heinz’s att i stället skänka till välgörande ändamål. 

Asos köper Topshop, Topman, Miss Selfridges och HIIT
De brittiska varumärkena blir en del av nätjätten Asos genom en affär med Arcadia Group som ska vara värd 295 miljoner pund, skriver Marketingweek. I affären ingår dock inte några av varumärkenas fysiska butiker, utan fokus kommer ligga på att driva tillväxt online. 

Marknadschefer spår förändrad roll efter corona
Nästan tre fjärdedelar av marknadscheferna förväntar sig att deras roll kommer att förändras till följd av coronapandemin, enligt en undersökning från Linkedin med 300 marknadschefer. Det rapporterar The Drum. 58 procent bedömer att de kommer behöva ägna mer tid åt employer branding, internkommunikation, lärande och utveckling. Utöver det förväntar sig 48 procent av marknadscheferna att de kommer få större inflytande i styrelserummet i takt med att deras roll utvecklas. 

Spotify höjer priset – och lanserar i Sydkorea
I ett meddelande som skickades ut till kunderna under måndagen berättar Spotify att man nu höjer priset på sitt Premium Individual-abonnemang med 10 kronor till 109 kronor i månaden. Enligt Spotify innebär prishöjningen att bolaget kan ”fortsätta förnya och investera för att ge dig den bästa upplevelsen och mer värde i form av nytt innehåll och fler funktioner att använda”. Ännu en nyhet från Spotify är att streamingjätten nu lanserar sina tjänster i Sydkorea, skriver Di. Sydkorea blir den 93:e marknaden för Spotify.

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.