Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Tiktok ska låta företag ta del av användardata

Publicerad: 3 september 2021, 06:47

Tiktok planerar att låta företag och varmärken ta del av mer användardata.

Tiktok vill göra det enklare att ta del av användardata, annonsörer uppmanas bojkotta festival och Brad Pitt är på jakt efter sitt morgonkaffe. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TikTokSXSWTwitterBrad Pitt

 

Tiktok planerar att göra det enklare för varumärken och byråer att jobba med influencers på plattformen. Sociala medier-plattformen ska rulla ut en ny funktion döpt till ”Tiktok creator marketplace API” och tillåter varumärken att samarbeta med influencers genom Tiktoks egen influencer-plattform, skriver Techcrunch.

Den nya plattformen kommer att för första gången ge företag tillgång till bland annat användardemografi, tillväxttrender, vilka videos som går bäst och i realtid följa bland annat likes, delningar och kommentarer.

Lanseringen är tänkt att ske senare i september.

Media och annonsörer uppmanas bojkotta South by southwest efter abortlag

Efter att delstaten Texas införde ännu en sträng abortlag uppmanas nu annonsörer och media att bojkotta festivalen South by southwest i Texas i mars, rapporterar Ad Age.

Ägaren till reklam- och marknadsföringsbyrån Catalyst publicity and promotion group, Lisa Braun Dubbels säger att hennes inbox har ”svämmat över” med uppmaningar att bojkotta festivalen, skriver Ad Age.

En som uppmanar till bojkott är Laura Mignott, Vd på DFlash som ställer in sin medverkan vid festivalen och uppmanar sina kunder och varumärken att i stället fokusera på festivalen i Cannes och elektronikmässan CES i Las Vegas.

Brad Pitt säljer espressomaskiner i ny reklamfilm

Reklamfilmen, skapad av MCSaatchi Milan, följer Brad Pitts dagliga rutin och jakt på morgonkaffet.

Skådespelaren sätter sig på motorcykeln, åker och köper kaffebönor och väl hemma i huset gör han en espresso. Det är kontentan när espressomaskintillverkaren De’Longhi vill nå ut till nya kunder i en ny global kampanj.

Enligt Stephanie D’Introno, kommunikationschef på italienska De’Longhi har Brad Pitt ”en global dragningskraft och en underskattad elegans” och gjorde honom därför perfekt för att bygga varumärket.

 

Twitter ska testa funktion för att dölja gamla inlägg

Twitter planerar att ge användarna mer kontroll över vad de har publicerat på sajten, skriver Omni. Sociala medier-plattformen nu inlett interna tester med flera nya funktioner, bland annat att automatiskt kunna arkivera äldre inlägg och på så sätt dölja dem i flödet.

Användare kan välja att låta sina inlägg arkiveras efter 30, 60 eller 90 dagar. Enligt Omni uppger Twitter att de nya funktionerna fortfarande är i en konceptfas och att det kan dröja innan de rullas ut till faktiska användare.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTokSXSWTwitterBrad Pitt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News