Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Tiktok testar mjukvara för livestreaming

Publicerad: 16 december 2021, 07:30

Många är nyfikna på Tiktok – nu testar de ny funktion.

Foto: AP Photo/Kiichiro Sato

Så ska Tiktok få fler att stanna på plattformen, rejäla löneökningar för kreatörer och konsumenter kräver privacy-tydlighet på reklam online. Det är några av topparna i torsdagsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Tiktok är utan tvekan den hetaste sociala plattformen just nu. Därför är vi många som är intresserade av vad Tiktoks utvecklare ska hitta på härnäst. Plattformen har nu inlett tester med en ny mjukvara – ”Tiktok Live Studio” – som gör det möjligt för influencers att sända live direkt från PC. Till exempel så kan man se Tiktok-stjärnorna spela spel på plattformen istället för att vända sig till Twitch eller Youtube Gaming. I testet ingår även möjligheten att kommunicera med tittarna via en chattfunktion. Målet är att få människor att stanna kvar på plattformen. 

Techcrunch berättar att mjukvaran ännu lämnar mycket att önska, men det är inget konstigt då den är i beta. Den finns i dagsläget bara tillgängliga för några tusen användare på olika marknaden, och det är oklart om eller när den kommer att rullas ut brett.

Rapport: Rejäla lönelyft för kreatörer
Kreatörer på byråer fick en rejäl löneökning under 2021 som ett resultat av att många bytte jobb, enligt en ny undersökning från rekryterarfirman Aquent. Seniora ad:s ökade med 21 procent, medan ”mellan ad:s” mer än dubblade detta till 44 procent. Copywriters gick inte upp lika mycket, här handlar det om lyft på 14 procent för seniora och sju procent på mellannivån. En annan het grupp är UX-designers som lyfte sina löner med upp till 50 procent. Förändringarna beror på kompetensbrist som orsakades av uppsägningar 2020, vilket då gjorde att man kunde pressa upp lönerna.

Konsumenter kräver tydlig privacy-garanti på reklam
En ny undersökning från techföretaget Perion visar att 74 procent av konsumenterna vill att digitala annonser ska innehålla tydliga märkningar som garanterar att varumärken inte spårar dem. Ännu fler – 87 procent – säger att de har märkt när en annons spårat dem. Osäkerheten kring spårning har lett till en allmän misstro mot reklam digitalt och förklarar den här önskan om en märkning som garanterar skydd, enligt Perion. Studien gjordes bland 1000 amerikanska medborgare mellan 18 och 70 år.

ASA slår ner på kryptoannonser
Den brittiska organisationen ASA, Advertising Standards Authority förbjuder sju stycken annonser som har marknadsfört kryptovalutor så som bitcoin, rapporterar BBC. Det är bland annat marknadsföring av en pizzakedja och Facebook-annonser för en stor kryptovaluta-börs som har förbjudits. ASA säger samtidigt att de hoppas kunna producera en ny vägledning om kryptovalutaannonsering.

Mindshare rebrandar sig
WPP-ägda Mindshare förändrar sin designidentitet, bland annat genom att separera ”mind” och ”share” i namnet som de hoppas ska accelerera god tillväxt. De förändrar även sitt typsnitt och lägger till content mellan de båda orden, som för att berätta en story. Designbyrån NB Studio ligger bakom förändringen, skriver Campaign.

 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.