Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

TikToks reklamintäkter rusar – nu anmäls appen för smygreklam

Publicerad: 17 februari 2021, 07:30

Techjättarna minskar medieinvesteringarna med miljarder, Publicis Groupe köper B2B-specialist och flera konsumentorganisationer anklagar TikTok för smygreklam mot barn samtidigt som appens reklamaffär börjar ta fart. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TikTokPublicis Groupe

Bytedance uppger en kraftig ökning av reklamintäkterna på TikTok, främst på den amerikanska marknaden där antalet annonsörer på plattformen femdubblades under 2020. Det rapporterar Yahoo Finance. En kraftig ökning ska också ha skett sedan Joe Biden tog över som president och hävde den blockering av nedladdningar av den kinaägda appen som Donald Trump införde i september.

Anklagelser om smygreklam på Tiktok
Ett antal konsumentorganisationer i Europa riktar gemensamma anklagelser om smygreklam till barn mot Tiktok. Det rapporterar Gizmondo. Trots att åldersgränsen är 13 år är många av appens användare ännu yngre. En av organisationerna är Sveriges konsumenter som anmält reklamen till Konsumentverket och Integritetsskyddsmyndigheten.

– Barn som är inne på Tiktok kanske tror att de kollar på ett vanligt klipp. I själva verket handlar det här om marknadsföring som är skapad för att lura dem, säger Sinan Akdag digital expert på Sveriges Konsumenter till TV4.

En talesperson för TikTok säger till South China Morning Post att de är ”öppna för förslag kring hur vi kan förbättra oss”.
Techjättarna minskade medieinvesteringarna med miljarder under 2020
Brittiska Campaign har analyserat medieinvesteringarna för Facebook, Amazon, Netflix och Google under fjolåret. De fyra bolagens reklamköp uppgick till 20 miljarder dollar (165 miljarder kronor) under perioden, en minskning med 5,8 procent jämfört med föregående år. Det innebär att de fyra techjättarna minskade sina medieinvesteringar med 9,57 miljarder kronor under 2020, första nedgången på tio år. Det tydliga undantaget är Facebook som ökade investeringarna med hela 44 procent till 2,26 miljarder dollar.

Publicis köper Octopus Group
Publicis Groupe i Storbritannien fövärvar Octopus Group, en integrerad B2B-byrå som främst jobbar med uppdrag inom techsektorn. Det rapporterar The Drum. Tanken är att varumärket ska uppgå med de övriga B2B-nischade byråerna inom nätverket. Pandemin kommer under en tid av omställning för B2B-marknaden orsakad av pandemin.

Target utser nu CMO
Minneapolis-baserade retailjätten Target befordrar Cara Sylvester i dag kategorichef för hemmaprodukter, till ny chief marketing officers. Hon har jobbat 14 år inom bolaget och blir därmed varumärkets första kvinnliga marknadschef. Hon ersätter Rick Gomez, som i stället blir kategorichef för mat och tryck. Det rapporterar Forbes

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTokPublicis Groupe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.