Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Tove Langseth och Filip Nilsson startar sportmärke

Publicerad: 15 november 2019, 07:41

Tove Langseth och Filip Nilsson.

Reklamveteraner går ihop och startar varumärke, maffig prislapp för 30 sekunder under Super Bowl och Dentsu stuvar om. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonTove LangsethNord DDBForsman & Bodenfors

Closely heter det sport- och underklädesvarumärke som reklamveteranerna Tove Langseth och Filip Nilsson nu väljer att starta. Det framgår av ett Instagraminlägg som Tove Langseth skrivit. Båda två har en lång bakgrund på byråer, där Tove senast kommer från vd-rollen på Nord DDB och Filip har en 24-årig historia med Forsman & Bodenfors bakom sig.

”Det var exakt det här jag drömde om att göra när jag slutade på DDB för drygt ett år sedan: att få skapa en produkt och ett varumärke från ett vitt papper. Det har varit ett intensivt år. Minst sagt. Men lätt det roligaste jag har varit med om”, skriver Tove Langseth bland annat.

Lanseringskollektionen är nästan klar, men Closely, som riktar sig mot kvinnor, lanserar inte förrän den 1 september 2020.

”Ser så fram emot det här året. Och jag hoppas ni gillar det som vi vill göra: något nytt, något bättre och något roligare i en bransch som behöver det”, avslutar hon inlägget.

På fredagsmorgonen meddelade Lindex att de går in som partner och investerare i Closely.

”Vårt partnerskap med Closely är ett spännande exempel på hur vi kan skapa nya affärsmöjligheter utifrån våra styrkor. Genom en analys av den globala underklädesmarknaden såg vi stor potential för Toves och Filips innovativa idé. Lindex har en unik kompetens inom underkläder och vi ser fram emot att vara med på Closelys resa med dessa två starka entreprenörer”, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.

Maffiga rekordprislappen för 30 sekunder under Super Bowl
Hur mycket är lite tid i rampljuset värt? Uppenbarligen väldigt, väldigt mycket. Redan nu är nästan 80 procent av annonsplatserna under Super Bowl slutsålda. Detta trots att du kan få betala upp till 5,6 miljoner dollar (motsvarande 54 miljoner svenska kronor) för att visa en film som varar i 30 sekunder. Det är nytt rekord, enligt Seth Winter, evp sportförsäljning på Fox Sports.

– Alla affärer vi har gjort i år har kostat 5,2 miljoner dollar eller mer, säger han till Adweek. 

I fjol fick CBS, som då sände turneringen, mellan 5,1 och 5,2 miljoner dollar per 30-sekundersspot. Då Fox totalt har 77 reklamspottar att sälja i år innebär den nya prislappen en total intäkt för bolaget på 431,2 miljoner dollar.

Hittills har varumärken som Avocados from Mexico, Pop-Tarts och WeatherTech meddelat att de är klara för Super Bowl, som äger rum den 2:a februari i Miami. Detta skriver Adage. 

Dentsu stuvar om
Det var i samband med att Dentsu släppte sin kvartalsrapport under torsdagen som de nya organisatoriska planerna blev offentliga. I januari kommer Dentsu Group, In. Dentsu Japan Network upprättas, ett nytt bolag som ska fungera som en inhlousebyrå som support till alla nätverkets verksamheter i Japan. Dentsu Aegis Network, placerat i London, kommer att vara ansvarig för alla internationella affärer utanför Japan. Totalt kommer Dentsu Aegis Network bestå av 880 bolag utanför Japan, däribland mediebyråer som Carat, Isobar, McGarrbyBowen och 360i. Syftet med den nya strukturen är att ”föra samman olika perspektiv” och ”skapa möjligheter för innovation från vem som helst, var som helst”. Det skriver Adage. 

Facebook lovar stort för nya tv-funktionen Watch
Under torsdagen hölls Facebooks årliga konferens ”Facebook Video Summit” i New York. Då berättade Facebooks upplevelsechef Jeff Birkeland att man prioriterar att göra Facebook Watch till en återkommande destination för användarna. Dessutom ska det bli lättare för kreatörer att jobba med Facebook, sa han.

– Videoplattformen vi bygger på Facebook är en separat destination. Det är inte ett videobibliotek. Det är unikt, livligt oh specifikt, sa han på konferensen. Detta skriver Digiday. 

Ny 3D-display hyllas
3D har inte slagit igenom lika stort som tekniken spåddes göra. Men nu kan det bli ändring på det. Brittiska forskare har nämligen utvecklat en ny tredimensionell display som kan bli banbrytande för VR-industrin. Den nya skärmen skapar en 3D-bild som kan ses från nästan alla vinklar och består av små plastbitar som lyses upp genom datastyrda ljuspunkter. Till skillnad från tidigare behöver 3D-bilden ingen ytterligare utrustning än själva skärmen. Det behövs alltså inga glasögon eller andra attiraljer.

– Här får vi ljudmässig, visuell och taktil feedback av samma driftteknik, säger en av forskarna bakom studien, Sriram Subramanian, till NBC News. 

MQ:s namnbyte fick aktien att rusa
Under gårdagen blev det känt att klädjätten MQ byter namn till Marquet. Detta för att försöka stävja och vända på den nedåtgående trend som hängt över MQ en längre tid. Bolagets vd Ingvar Larsson menar att omtaget är sprunget ur insikten att många konsumenter förknippar varumärket med arbetslivet. I tillägg till namnbytet ska man också erbjuda produkter som bedöms intressanta för målgruppen och ingår i deras livsstil kopplade till jobb och resor. Dessutom kommer second hand-kedjan Myrorna att erbjuda ett utvalt sortiment av kläder och möbler inuti Marquets butiker. Detta omtag fick aktiel att rusa under gårdagen. När Stockholmsbörsen stängde visade aktien plus 6,9 procent, enligt Omni. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.