Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Tredje gången gillt – Meta stäms återigen av amerikanska myndigheter

Publicerad: 12 januari 2022, 07:35

Facebook bytte i höstas namn till Meta.

Foto: AP Photo/Eric Risberg

Efter att ha fått avslag på sin första ansökan går nu amerikanska domstolar vidare med FTC:s stämning av nätjätten, Google ökar säkerheten inför svenska valet och Kanye West visar upp första reklamfilmen från samarbetet med Gap. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleKanye WestMcDonald´s

Amerikansk domstol kan nu gå vidare med den stämningsansökan mot Meta som lämnades in av FTC, den amerikanska handelskommissionen under hösten. FTC menar att Meta agerat kartelliknande och har en alltför dominant position på marknaden för sociala medier, det rapporterar Engadget. Stämningsansökan riktar särskilt in sig på Metas köp av Instagram och Whatsapp 2012 respektive 2014, köp de menar genomfördes för att cementera bolagets dominanta position på marknaden och för att minska konkurrensen. Experter anser att rättsprocessen är den allvarligaste för Meta på den amerikanska marknaden, samtidigt medger domaren i fallet att det kan bli svårt för FTC att leda saken i bevis.

”Vi är övertygade om att rättsprocessen kommer visa på fundamentala brister i de anklagelser som riktas mot oss. Våra investeringar i Instagram och Whatsapp har transformerat bolagen till vad de är i dag. De har varit bra för konkurrensen och bra för de människor och företag som valt att använda våra produkter” säger en icke namngiven talesperson för Meta till Engadget.

I höstas avslogs samma ansökan då domstolen menade att FTC inte tillnärmelsevis presenterat tillräckliga bevis på att Meta på något sätt skulle ha missbrukat sin dominanta position. Även amerikanska delstater har gemensamt försökt stämma nätjätten.

FTC har nyligen tagits över av Lina Khan, expert på reglering av just techjättar. Meta har tidigare hävdat att Khan på grund av hennes studier på området är jävig i frågan, och har därför försökt få henne portad från att hantera liknande frågor. Kommissionen har även tidigare försökt stämma Meta.

Google ökar säkerheten inför riksdagsvalet

I höst är det dags för val och i går meddelade Google att de inleder en satsning på säkerhet och på att motverka desinformation. Satsningen innebär bland annat att politiska annonsörer måste registrera sig och att annonserna enbart kan riktas enligt kriterierna åldersgrupp, kön och postnummerområde. Teamet bakom satsningen, som delvis består av internationella säkerhetsexperter ska finnas tillgängliga för alltifrån myndigheter till politiker och journalister.

– När nu många vänder sig till Google och Youtube för att hitta information kring valet är det extra viktigt att våra plattformar inte missbrukas, säger Sara Övreby, Googles samhällspolitiska chef i Sverige, på Folk och Försvars rikskonferens, till TT.

Kanye West och Gap släpper första kampanjen

Häromåret inledde artisten Kanye West att stort samarbete med den amerikanska klädkedjan Gap. Samarbetet resulterade i en klädkollektion som varit en stor försäljningsframgång som inte minst drev nya kunder till Gap. Inför ett nytt klädsläpp har West, som numera går under namnet Ye, och Gap släppt sin första reklamkampanj. Det rapporterar Adage.

Kampanjen är delvis en omklippt version av Kanye Wests singel ”Heaven and hell” från det senaste albumet ”Donda”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

McDonald's testar nytt lojalitetsprogram

Den amerikanska hamburgerkedjan testar just nu ett nytt lojalitetsprogram på tio av sina restauranger i Storbritannien. Grunden för programmet, som går via McDonald's app, är relativt traditionellt där kunderna tjänar poäng på köp. Nivåerna för när kunderna kan växla in sina poäng är relativt låga, redan efter att ha spenderat 15 pund kan de växla in poäng motsvarande de billigaste produkterna på menyn. Läs mer på Marketingweek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.