Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Trendbrott: färre svenskar negativa till reklam

Publicerad: 27 augusti 2021, 05:50

När annonspengarna sjunker så sjunker också andelen negativa till reklam.

Foto: Getty Images.

Färre negativt inställda till reklam enligt undersökning, Tiktok experimenterar med längre klipp och politisk reklam under mellanvalåret i USA kommer att öka. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovusTikTokOmnicomMångfaldAirBnBInfluencer

De senaste åren har det pågått en högljudd diskussion om att allt fler människor blir negativt inställda till reklam. Även undersökningar har visat att det råder en utbredd reklamtrötthet. Nu kommer dock Sveriges Annonsörer och Novus med nya siffror som visar att andelen svenskar som är negativa till reklam minskar. Fjolårets undersökning visade att 59 procent var negativa och 21 procent mycket negativa till reklam. Årets siffror visar att 49 procent är negativa till reklam. 

– Resultatet tyder på att det finns en direkt koppling mellan mängden reklam och reklamtrötthet. Under pandemin har medieinvesteringarna legat på en klart lägre nivå jämfört med tidigare år, och människor har därmed inte exponerats för reklam i samma utsträckning, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

– De främsta anledningarna till att man inte tycker om reklam är att det stör upplevelsen och att det är för mycket reklam. Det är väsentligt färre som anger att reklamen är dålig, trist och inte har intressanta budskap.

Mest omtyckt är bioreklamen (37 procent gillar), följd av reklam i tryckta tidningar och magasin (30 procent gillar). Flest negativa röster får online-video och reklam på Youtube (74 procent ogillar). Även poddreklam och reklam i digitala playtjänster (73 procent ogillar) är många negativt inställda till.

LÄS MER: Larmet inifrån branschen – hälften av kreatörerna trötta på reklam
LÄS MER: Reklamtröttheten bland kreatörer stor – här är åtgärderna som kan stoppa utvecklingen

Burt’s Bees första varumärket som använder Omnicoms mångfaldsinitiativ
Nätverksjätte efter nätverksjätte har de senaste åren lanserat olika mångfaldsinitiativ för att dra sitt strå till stacken och öka representationen i och inom marknadsföring och reklam. Nu börjar resultaten av dessa initiativ synas – läppceratmärket Burt’s Bees är först ut med att använda Omnicom media group diverse creators network, som lanserades i somras. Kampanjen pågår under fem veckar på Twitter och innebär att den svarta influencern Tiara Willis marknadsför Burt’s Bees läppbalsam för hennes 275 000 följare. Detta skriver Adage.

Prognos: 7,8 miljarder dollar läggs på politisk annonsering 2022
Nästa år befinner sig USA mitt emellan två presidentval. Enligt en prognos från Kantar/CMAG, som Adage skriver om, kommer 7,8 miljarder dollar att läggas på politisk reklam detta mellanår. Detta i kanalerna lokal-tv, lokalkabel-tv/satellit, radio, digitalt och OTT. Om denna prognos slår in skulle det innebära en stark ökning jämfört med mellanperioden 2018. Kantar/CMAG tror att pengarna kommer att fördela sig enligt följande:

Broadcast: 3,8 miljarder dollar (3,05 miljarder dollar 2018)
Kabel-tv/satellit: 1,4 miljarder dollar (1,2 miljarder dollar 2018)
Digital (FB/Google): 1,2 miljarder dollar (0,9 miljarder dollar 2018)
Radio: 215 miljoner dollar
OTT/CTV: 1,2 miljarder dollar.

Airbnb: Gratis boende för 20 000 afghanska flyktingar
Med anledning av situationen i Afghanistan går nu Airbnb ut med information om att de tillfälligt kommer att erbjuda gratis boende för 20 000 afghanska flyktingar. Företagets vd Brian Chesky säger att det som pågår i Afghanistan en av vår tids största humanitäre kriser och att han hoppas att initiativet inspirerar andra företagsledare att också hjälpa till. Initiativet börjar gälla omedelbart, men det är inte klart hur mycket pengar det kostar Airbnb eller hur länge initiativet ska pågå. Detta skriver BBC.

Tiktok experimenterar med längre klipp
Hittills har Tiktok endast erbjudit användare att ladda upp klipp som är upp till tre minuter långa. Men nu pågår experiment för att se om det finns anledning att utöka den gränsen. Ett fåtal användare har fått tillgång till att kunna ladda upp klipp som är fem minuter långa – medan andra fått möjlighet att ladda upp klipp på tio minuter. Det finns ingen officiell information om Tikltoks experimentande, men testerna indikerar på att plattformen inom kort kanske kommer att öka maxlängden på klipp för alla användare. Det skriver 9 to 5.

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News