Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Trump anpassar kommunikationen efter corona – kritiserar Sverige

Publicerad: 8 April 2020, 06:34

Coronautbrottet har ställt om Donald Trumps kommunikation helt, Twitters vd donerar miljarder under coronakrisen och McDonald's gör ”tvätta händerna”-pre-roll. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterCoronavirusetMcDonald'sDonald Trump

Coronautbrottet har påverkat varje sida av Donald Trumps kampanjstrategi, när merparten av amerikanerna liksom presidentens kampanjstab jobbar hemifrån, det skriver CNN. Innan coronakrisen handlade retoriken i stora drag om tillväxten för USA:s ekonomi och låga arbetslöshetssiffror. Men viruset har slagit hårt mot ekonomin och i förra veckan var siffran för nyanmälda arbetslösa rekordhöga 6,6 miljoner.

Budskapen i kommunikationen domineras nu av hur Donald Trump hanterar krisen och efter att coronautbrottet innebar en förtroendekris för presidenten i början av mars har siffrorna nu vänt uppåt. Samtidigt har Trump genomgående försökt spela ner allvaret i coronakrisen och påtalat att läget är ”under kontroll” Mötena med tusen påhejande supportrar sänds i digitala kanaler med videoströmmar som är uppemot 110 minuter långa. 

Vid nattens pressträff i Vita huset riktade presidenten kritik mot mot Sveriges strategi i kampen mot coronaviruset.

– Om du ser dig omkring i världen har nästan alla som inte praktiserade det stängt igen. Storbritannien var ett exempel. Nu talar folk om Sverige, men Sverige utstår allvarligt lidande, det vet du va?, sa Donald Trump. 

Twitters vd donerar miljarder till corona-arbete
Jack Dorsey
, vd för Twitter, säger att han kommer att donera motsvarande tio miljarder kronor, pengar som bland annat ska bidra till arbetet med effekterna av coronaviruset. Pengarna plockar Dorsey plockar pengarna från sin andel i Square, summan utgör enligt honom själv 28 procent av hans förmögenhet. Det skriver The Verge.  

McDonald’s gör ”tvätta händerna”-preroll som inte går att hoppa över
Icke-överhoppningsbara annonser på Youtube är en taktik som varumärken har ägnat sig av på olika sätt, även om det de senaste åren blivit en gimmick snarare än strategi. Ett exempel är Geico som vann en Grand Prix under Cannes Lions för kampanjen ”Unskippable” 2015. Åkestam Holsts drift med den tråkiga pre-rollen för Ikea för några år sedan är också ett exempel vi minns. McDonalds Ryssland, har de senaste veckorna låtit en preroll rulla under de senaste veckorna med ett välbekant budskap – tvätta händerna, det skriver AdWeek

Den 20 sekunder långa filmen är framtagen av Leo Burnett Moskva. Filmen släpptes på den ryska marknaden 23 mars och har enligt byrån över 120 miljoner visningar.

 

Audi gör fyra timmar slow-tv för sociala medier
Billmärket Audi har lagt ut en fyra timmar lång film på sociala medier för den Australiensiska marknaden. Tittare i lockdown får du en lugnande åktur i New South Wales. Marknadschefen säger att Audi vill ge hemmasittare upplevelsen av en ikonisk australiensisk roadtrip. We Are Social Australia har hjälpt Audi att ta fram filmen skriver The Drum.

Mindmakers lanserar tv format under corona
Mindmakers testar ett nytt intervjuformat för sociala medier under- och om Coronakrisen med konsulten John Mellkvist som programledare. Första gäst är Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson, numera rådgivare åt Bonnier News. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.