Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Trump rundar Facebooks förbud – hans grupp annonserar för fullt

Publicerad: 22 juni 2021, 06:21

Doanld Trumps ”Save America PAC” stoppas inte av Facebook.

Donald Trumps Facebookgrupp öser in pengar på annonser, millennials mer engagerade kring klimatet än andra och konsumenter gillar QR-koder. Det är några av nyheterna i tisdagssvepet. Enjoy!


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetDonald Trump

USA:s tidigare president Donald Trump blev utkastad från Facebook och Twitter efter tumultet på Capitolium i januari. Men det betyder inte att han är helt borta från plattformarna. På Facebook har Trumps egna initiativ ”Save America from it’s government PAC”, som grundades efter valet i november, den senaste veckan lagt ner tusentals kronor i annonspengar för att göra reklam för honom. Detta enligt Forbes. Vissa av annonserna uppmanar till donationer, medan andra gör reklam för hans tal i Ohio nästa vecka. PAC driver den egna Facebooksidan @OfficialTeamTrump, som inte innefattas av Trumps förbud. Hans Save America PAC har sedan starten samlat in runt 300 miljoner kronor, vilket Trump kan använda till att hjälpa andra kandidater eller att själv ligga top of mind hos människor inför en eventuell valkampanj igen 2024. Facebook har försökt få kontroll över den tidigare presidenten på plattformen, bland annat så plockade man ner en intervju med honom som hans svärdotter Lara publicerat på sin sida. Men Save America kan alltså än så länge härja fritt.

Research: Millennials slukar klimatinnehåll oftare än andra i sociala medier
En ny undersökning från Pew Research visar att sociala medier-användare inom Generation Z (födda efter 1996) och millennials tar till sig innehåll kring klimatfrågan mycket mer än vad den äldre generationen gör. Engagemang visas i form av känslor såsom oro och ilska. Framför allt Greta Thunberg ligger bakom intresset här. Men också olika Facebookgrupper där man mobiliserar sig och pratar. I USA har 45 procent av de vuxna inom Generation Z och 40 procent av millennials interagerat med conent som säger att vi måste göra mer för klimatet. Läs hela undersökningen här.

Konsumenter <3 QR-koder
Det som en gång sågs som en gimmick har nu blivit efterfrågat. Det gäller QR-koderna som gjort comeback under pandemin. Enligt en undersökning som The Drum gjort tillsammans med YouGov kommer 75 procent av amerikanarna använda QR-koder framöver. I åldern 18-44 år kommer 82 procent att använda funktionen. QR-koderna, som kom 1994, har försökt att bli relevanta, men utan egentlig framgång. Pandemin har enligt studien förändrat detta, på grund av att man uppmanades att inte längre röra saker.

Coca Cola dubblar reklambudgeten mot minoritetsägda företag
Coca Cola Nordamerika vill stötta mångfalden i medielandskapet och dubblar nu sin reklambudget mot minoritetsägda företag de närmsta tre åren. Åtta procent kommer därmed att gå till bland annat företag ägda av svarta och latinamerikaner. ”När vi har analyserat var vi lägger marknadsföringspengarna så inser vi att vi kan göra mer för att främja ett rättvist medielandskap”, säger Melanie Boulden, marknadschef för Coca-Cola Nordamerika.

Facebook släpper Clubhouse-utmanare
Facebook har lanserat en ny satsning på poddar och samtal i USA. Funktionerna gör det möjligt för verifierade konton att starta samtalsrum, där inbjudna gäster kan diskutera fritt, skriver bland andra NBC. Med detta drag utmanar man Clubhouse, kanonhajpen som dalade. Facebook-grundaren Mark Zuckerberg, som tidigare deltagit i diskussioner på just Clubhouse, var i förra veckan värd för ett samtal i ett rum på Facebook. För att hålla sig inom sina policies kommer alla samtal modereras av människor och man kommer även ta hjälp av maskinlärning i stor utsträckning. Till skillnad från Clubhouse spelas också samtalen in.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.