Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Två svenska byråer i topp när Contagious listar årets pionjärer

Publicerad: 5 februari 2021, 07:24

Bild från Forsman & Bodenfors kampanj ”A terrible idea” för Volvo Cars.

Foto: Press

Moderaterna föreslår hårdare straff för företag som fuskar med krisstödet, Unilever uppdaterar strategi efter ökad onlineförsäljning och två svenska byråer lyfts fram av Contagious. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsNord DDBCoronavirusetUnileverTuristSnapchatFacebookAnnonsering

Magasinet och analysverktyget Contagious samlar varje år de bästa byråerna i en lista under titeln ”Pioneers”. Deltagarna väljs ut av plattformen I/O, som analyserar byråns alla kampanjer under året. Vinnarna koras sedan utifrån en rad olika parametrar, bland annat antalet kunder som representeras i arbetet. 

Bland årets tio utsedda byråer återfinns två svenska. Det är Forsman & Bodenfors som delar utnämningen med Nord DDB på hemmaplan. Andra byråer som lyfts upp av Contagious är Edelman, där det kreativa arbetet drivs av svenska Anders Hallén samt Stefan och Mattias Ronge, AMV BBDO i London och Mindshare China. 

– Det känns förstås väldigt hedrande att få den här utmärkelsen. Oavsett om det handlat om små eller stora, svenska eller internationella kunder så har vi alltid strävat efter kreativitet i världsklass. Det är både ett kvitto på det arbete vi gör på byrån och samtidigt visar det på våra kunders mod, att de har viljan att göra kommunikation som gör skillnad och ibland kan vara okonventionell, skriver Forsman & Bodenfors vd Silla Levin i en kommentar. 

Förslag: hårdare straff för fusk med krisstöd
Regeringens egen utredare har tidigare lyft problemet med företag som fuskar med korttidspermitteringarna, som satts in till följd av coronapandemin. Nu föreslår Moderaterna flera lagändringar och hårdare straff för den som fuskar med krisstödet. Det rapporterar Sveriges Radio. Danmark har redan fyrdubblat straffen för liknande brott. 

– Kriminella ska inte kunna roffa åt sig av de här coronastöden. De ska gå till de företag som verkligen behöver det, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson till Ekot.  

Ny strategi för Unilever
Dagligvarujätten Unilever, tillika en av världens tyngsta annonsörer, rapporterade det något längre nettoresultatet 5,6 miljarder euro för 2020 än de 7 miljarder euro som förväntades enligt bolagets egen prognossammanställning. Samtidigt har bolaget återinfört de finansiella mål som tillfälligt avskaffats till följd av coronapandemin. 

Strategin framåt präglas av flera förändringar. Framöver ska bolagets portfölj fokusera på fem utvalda tillväxtområden, bland annat växtbaserade livsmedel och skönhetsprodukter i högre prissegment. Man siktar på en årlig försäljningstillväxt på tre till fem procent. Enligt vd:n Alan Jope väntar framöver fler förvärv, men också avyttringar. Viktiga marknader är Kina, Indien och USA, där man framöver kommer att försöka öka tillväxten. Den innefattar även ett ökat fokus på 'direct to consumer' till följd av ökad onlineförsäljning. Det rapporterar Dagens industri och Marketing Week

Nya Zeeland kampanjar för färre influencer-bilder
Det är Nya Zeelands turistmyndighet samt turistbyråer som tröttnat rejält på de influencerinspirerade bilder som besökare ständigt fotrar runtom i landet. Något som lett till att man vid vissa sevärdheter numera behöver köa för att få ta en bild ensam vid platsen. För att uppmana besökare att tänka annorlunda har turistmyndigheten nu tagit fram en kampanjfilm under namnet ”Do something new”. I filmen syns komikern Tom Sainsbury, utklädd till parkvakt, stoppa besökare från att ta typiska turistbilder. Det rapporterar Kamera & Bild

Snapchat varnar för sämre annonsfunktion
Techjätten Apple har tidigare annonserat att de framöver kommer att be sina användare om tillstånd för att använda den så kallade IDFA-taggen, som möjliggör riktad annonsering. Nu varnar sociala medie-appen Snapchat sina investerare om att spårningsskyddet kan komma att skada annonsförsäljningen. Det rapporterar Apple insider

Bland annat råder det oklarhet kring vilka långsiktiga effekter uppdateringen kommer att ge. Enligt bolagets affärschef Jeremi Gorman har bolaget förberett sig på förändringen genom att samarbeta med Apple. Alla är dock inte lika välvilligt inställda. Enligt Apple insider förbereder sig Facebook inför en rättsprocess mot Apple, som svar på uppdateringen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.