Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Twitter ber om ursäkt efter rasist-targeting

Publicerad: 17 Januari 2020, 07:35

Twitter pudlar efter granskning, Greta Thunberg går före Trump när Davos marknadsför Världsekonomiskt forum och syftet bakom dolda gillamarkeringar på Instagram ifrågasätts. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebookGreta ThunbergDonald Trump

Annonsörer har kunnat välja att rikta in sig på specifika Twitteranvändare genom att använda nyckelord som bland annat beskriver rasister och homofober. Det har kunnat gå att rikta annonser mot personer som antingen gjort inlägg av den typen eller sökt på sådana ämnen, enligt BBC som genomfört en granskning av saken. Nu ber bolaget om ursäkt för att det varit möjligt. Twitter säger att man brustit i att exkludera de diskriminerande nyckelorden och meddelar samtidigt att det inte längre kommer gå att använda orden. Det skriver BBC.

Thunberg går före Trump när Davos marknadsför
När talarna marknadsförs inför Världsekonomiskt forum i Davos i nästa vecka går Greta Thunberg före Donald Trump i materialet. Hennes bild inleder presentationen av ”talare i världsklass” av ungefär 700 personer. Efter Greta Thunberg kommer bilder på Trump och Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Det skriver TT.

Syftet bakom dolda gillamarkeringar ifrågasätts
Just nu pågår ett test med att dölja gillamarkeringarna på inlägg på Instagram för alla inlägg som inte är ens eget. Tilltaget är en del av en trend där flera av de stora techbolagen försöker vara med och förbättra den psykosociala miljön på sina plattformar, som även Facebook och Twitter funderat på. För influencers skulle en sådan verklighet innebära att ingen skulle se hur populära inlägg de har, dessutom skulle man eventuellt kunna komma tillrätta med fejkade lajks: sådana som går att köpa av företag som säljer bluffpopularitet i sociala medier.

Nu ifrågasätter bland annat Beata Jungselius, doktor i tillämpad it på Högskolan i Väst, orsakerna bakom att Instagram testar att dölja lajks. Hon tror snarare att plattformarna gör det för att i slutändan stärka sin vinst.

– Det är tacksamt att säga att man vill ”skydda” användarna. Det låter ju schyst. Och visst, det kanske är en del i det hela, men om användare börjar signalera att de inte trivs med att använda företagets produkt så är företagen givetvis snabba med att justera produkten så att användarna stannar kvar, säger hon till DN.

LÄS MER: Botfabriken: Vi testade att köpa följare på Instagram – detta hände

WPP integrerar Mindshare med Neo Media World Capabilities
Syftet är att på ett bättre sätt kunna adressera utmaningar som marknadsförare står inför. Båda byråerna kommer att fortsätta verka individuellt och ha kvar sina tidigare identiteter, kunder och kulturer med skillnaden att man kommer att genomföra en organisationsförändring genom den nya avdelningen Outcomes, som ska bestå av 5000 specialister. Outcomes ska verka som en brygga mellan Mindshare oh Neo Media World Capabilities. Det skriver Adweek.

Källor: Facebook slopar annonser i Whatsapp
Whatsapps ägarbolag Facebook har haft ett team som jobbat med att hitta sätt att integrera annonser i tjänsten Whatsapp. Det teamet är numera upplöst. Därmed ska planerna på annonser i Whatsapp ha skrotats till fullo. I stället ska Facebook jobba på att bygga in funktioner i appen som gör det enklare för företag att kommunicera med sina kunder på plattformen, uppger Wall Street Journal. Till saken hör att planerna på att införa annonser på Whatsapp var det som fick grundarna bakom appen att lämna Facebook för ungefär ett och ett halvt år sedan.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.