Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Twitter förbjuder alla politiska annonser

Publicerad: 31 Oktober 2019, 07:18

Twitter-vd:n Jack Dorsey gör strategisk åtgärd inför presidentvalet, Facebooks reklamintäkter rusar och sex vinstchanser för Jung i Excellence Awards. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Inför presidentvalet 2020 kommer Twitter att förbjuda all politisk annonsering från och med nästa månad, det rapporterar Reuters. Beslutet kommer efter några år där flera sociala medieplattformar anklagats för att ha påverkat utgången i politiska val genom att sprida desinformation. Den senaste tiden har tonen varit hård mellan Twitters vd Jack Dorsey och Mark Zuckerberg då Facebook valt att inte censurera politiska annonser. 

”Vi anser att man inte bör betala för att nå ut med ett politiskt budskap, utan förtjäna det”, skriver Twitters vd Jack Dorsey i en kommentar till beslutet på plattformen.

Facebook slår förväntningarna under Q3
Facebooks reklamintäkter ökade med 29 procent under tredje kvartalet jämfört med föregående år till 17,7 miljarder dollar, strax över förväntade 17,4. Noterbart är att användarantalet i USA och Kanada steg med tre miljoner till 247 miljoner, en ökning efter flera år av avstannad tillväxt. Facebooks resultat per aktie blev 2:12 dollar för det tredje kvartalet. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 1:91 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos. Den totala vinsten ökade med 19 procent till sex miljarder. Användarantalet globalt ökade med 9 procent till 1,62 miljarder, skriver AdAge.

Sex vinstchanser för Jung i Excellence Awards
Den 29 november avgörs pr-tävlingen European Excellence Awards i Lissabon. De svenska byråerna kammar hem sammanlagt 15 nomineringar. Flest platser på shortlist har Jung Relations med sex vinstchanser. Fem av för Adidas-kampanjen ”We create history”. BCW tar hem två nomineringar för Trygg Hansa-kampanjen ”The Sound of Drowning” bland annat i den kategorin årets nordiska kampanj, som enda svenska bidrag. Ta del av alla nomineringar här.

Stark rapport för Apple
Även Apple presenterade sin rapport på onsdagen. Omsättningen för tredje kvartalet på 64 miljarder dollar, kan jämföras med 62,9 miljarder dollar för perioden 2018. Resultat efter finansiella poster uppgår till till 13,7 miljarder dollar. Den största tillväxten sker inom Apples tjänster, Apple Music och AppStore med 12,51 miljarder dollar i omsättning. Det skriver The Verge.

Coca-Cola i global pitch
Ett av världens största varumärken Coca-Cola är på jakt efter en kreativ byrå för en global varumärkeskampanj, rapporterar Campaign. Sedan tidigare jobbar Ogilvy med kontot på europeisk nivå vilket ledde till att den svenska byrån Ingo re-lanserade Coca-Cola light på den europeiska marknaden i juni. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.