Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Twitter tappar 10 miljoner dollar på Donald Trump-nobb

Publicerad: 1 November 2019, 07:33

Donald Trump har 66,4 miljoner följare på Twitter.

Foto: Mostphotos

Twitter förlorar stora summor på Donald Trump, McDonalds pudlar efter reklammiss och Pinterest rapport sämre än väntat. Det är några av nyheterna i fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterMorgonsvepetDonald Trump

Beskedet om att Twitter vill förbjuda politisk annonsering på plattformen fick stor uppmärksamhet under gårdagen. Som en konsekvens innebär detta bland annat att USA:s president Donald Trump riktar om sin återvalskampanj till andra sociala medier. Enligt Bloomberg innebär Twitters beslut att plattformen tappar runt tio miljoner dollar från presidenten som han hade planerat att spendera. 

Donald Trump har i dagsläget 66,4 miljoner följare och kommunicerar ofta genom plattformen. Med andra ord en stor förlust för Twitter.

McDonald’s drar tillbaka reklam efter kritikstorm
McDonald’s gjorde en rejäl miss i veckan när de gjorde glassreklam som refererade till en massaker. Jordgubbsglassen med namnet ”Sundae Bloody Sundae” var en del av en Halloween-kampanj i Portugal, och blev globalt uppmärksammad och kritiserad via sociala medier. Anledningen är att namnet kan kopplas ihop med ”Bloody Sunday”, en demonstration på Nordirland där 14 demonstranter sköts ihjäl av brittiska soldater. McDonald’s har nu bett om ursäkt och tagit ner samtliga reklamposter i landet.

Pinterest missade prognos i tredje kvartalet
Pinterest lyckades inte riktigt nå målen i gårdagens rapport för tredje kvartalet. Intäkterna landade på 279,7 miljoner dollar, något mindre än prognosen. De meddelade även att de missar prognosen för helåret 2019. Beskeden gjorde att aktien föll med 20 procent. Men man växer faktiskt snabbare än rivalerna Facebook och Google. Pinterest annonsförsäljning växte med 47 procent, jämfört med Facebooks 28 procent och Googles 17 procent. Glädjande är också att de månatliga aktiva användarna ökar till 322 miljoner.

Accenture förvärvar konsultbyrå
Accenture Interactive köper den digitala konsultbyrån Bow & Arrow för en okänd summa. Den Londonbaserade Bow & Arrow riktar sig till företag som vill lansera nya digitala produkter och tjänster inom växande marknader och använder en så kallad ”crossbow-metod”. Detta blir Accentures tionde köp det senaste året.

Techbolagen har lagt ner sport-hajpen
För två år sedan väntade branschen spänt på Facebooks och Twitters drag vad gäller att sportsändningar. Både Facebook, Twitter och Amazon har köpt rättigheter, men det är alla mycket mindre än väntat, rapporterar Digiday. Plattformarna strider inte längre om de dyraste rättigheterna. En av anledningarna är att användarna inte engagerar med sport längre än några minuter och att det inte går ihop med plattformarnas satsning på long form. Dessutom är sport fortfarande beroende av en avbrytande reklammodell, men kostnaden för dessa impressions är så låg att de inte får tillbaka pengarna för investeringarna.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.