Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Twitters vd om avstängningen av Donald Trump: ”Ett misslyckande”

Publicerad: 14 januari 2021, 07:30

Avgående president Donald Trump är sedan i fredags avstängd från Twitter. Till höger syns Jack Dorsey, vd på Twitter.

Foto: Montage

Globalt genomslag för Göteborgs filmfestivals kampanj, reklamfilm plockas bort i Kina efter kraftig kritik och Jack Dorsey kommenterar för första gången Twitters val att stänga av Donald Trump. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TwitterDonald TrumpSnapchatGöteborg International Film FestivalStendahls ReklambyråReklamKinaWhatsappFacebook

Det har nu gått mer än en vecka sedan Kapitolium stormades i Washington DC. Under veckan som följt har flera sociala medier därefter stängt av avgående president Donald Trump, till följd av hans agerande på plattformarna i samband med stormningen. Mikrobloggen Twitter skapade rubriker när de i fredags svarade med en permanent avstängning, då den avgående presidenten överträtt plattformens regler flera gånger trots varningar. Nu kommenterar Twitters vd Jack Dorsey för första gången händelsen. På Twitter skriver han att han varken firar eller känner sig stolt över bannlysningen, och han beskriver det som något av ett misslyckande. Det rapporterar The Washington Post

Även Snapchat bojkottar Donald Trump
Facebook, Instagram och Youtube har alla stängt av Donald Trump tillfälligt, och Twitter permanent. Nu ansluter sig även Snapchat till bojkotten. I ett uttalande till branschsajten Techcrunch skriver bolaget att Donald Trump vid flera tillfällen har publicerat innehåll som strider mot tjänstens villkor, och att de tagit hänsyn till allmänhetens säkerhet då de tagit beslutet. Presidenten kommer från och med nu inte kunna posta nya inlägg på plattformen. 

Globalt genomslag för Göteborgs filmfestivals kampanj
Förra veckan offentliggjorde Göteborgs filmfestival sin nya kampanj The Isolated Cinema, där den som vill kan ansöka om att helt ensam spendera en vecka på en ö för att se film. Efter sju dagar står det klart att konceptet uppskattas även globalt, och över 8500 personer från hela världen har ansökt om att få resa till ön. Kampanjen har plockats upp i nästan 500 artiklar i 45 olika länder. Bland annat CNN, The Hollywood Reporter, Variety, Lonely Planet, Fox News, The Telegraph och People har rapporterat om kampanjen, som tagits fram tillsammans med Stendahls. Artiklarna har genererat minst 1,8 miljarder media impressions, enligt Meltwater. 

Kinesisk reklam väcker ilska – sägs anklaga våldtäktsoffer
Den nu borttagna reklamfilmen visade en ung kvinna promenera på en mörk gata, förföljd av en man. När mannen närmade sig henne tog hon upp en sminkborttagningsprodukt från varumärket Purcotton för att ta bort sitt smink, vilket fick honom att springa iväg. 

Reklamen har väckt starka reaktioner i Kina, och beskrivits som ”victim-blaming” och kallats för vidrig. Somliga användare har även uppmanat till bojkott av företagets produkter. 

”De använder det som kvinnor skräms av allra mest för att sälja sina produkter, vilket är bortom jämförelse och oacceptabelt”, skriver en användare på det sociala mediet Weibo. 

Purcotton, som säger sig ha runt 20 miljoner kunder i Kina, försvarade till en början reklamen med hänvisning till att den var ett kreativt sätt att visa upp produktens egenskaper. I takt med att kritiken har växt mot dem har de dock bett om ursäkt, och slutligen tagit bort videon. Det rapporterar CNN

Användare överger Whatsapp
Den Facebookägda meddelandetjänsten Whatsapp har runt två miljarder användare globalt. Men aviseringen om att data ska börja delas med Facebook från och med februari har mötts med skepsis. Samtidigt har den Dubaibaserade meddelandetjänsten Telegram växt med 25 miljoner nya användare – på 72 timmar. Anledningen tros vara just Whatsapps nya policy, skriver Business Insider. Telegram har nu över 500 miljoner aktiva användare.  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.