Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Tyska regeringen hyllar soffpotatisar som hjältar – coronareklamen sprids över hela världen

Publicerad: 16 November 2020, 07:35

Tyska regeringens udda coronakommunikation viral, Turkiet pressar Google och svenska handlare hoppas på Black Friday. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetGoogleBlack Friday

Den tyska regeringen har släppt en reklamfilm där soffpotatisen lyfts fram som osannolik hjälte i coronapandemin. En framtidsvisionen berättar en äldre man om insatsen för sitt land när han var 22 år och studerade till ingenjör, ”vintern 2020 när allas ögon var riktade mot oss”.

– Vi gjorde ingenting. Dag och natt satt vi hemma och bekämpade spridningen av coronaviruset.

Reklamfilmen har fått stor spridning och uppmärksammas av flera internationella medier. På sociala medier, däribland Twitter, har användare gjort egna engelska undertexter.



Turkiet kräver att Google ändrar annonsstrategi
Turkiska konkurrensmyndigheten har gett Google sex månader på sig att ändra annonsstrategi. Samtidigt ska plattformen böta motsvarande 221 miljoner kronor. Enligt myndigheten ska Google ha missbrukat sin dominerande ställning genom att plocka bort företag från sökresultaten som inte genererar annonspengar till Google. Skulle Google inte gå med på att ändra riktning riskerar jätten att bannlysas i Turkiet, skriver Engadget.

 

Svenska handlare vädrar morgonluft inför Black Friday – med försiktig marknadsföringsstrategi
I förra veckan förkunnade Frölunda Torg och Nodstan i Göteborg att de stoppar sina kampanjer inför shoppinghögtiden Black Week till följd av den ökade smittspridningen. I en enkät med e-handel.se spår flera varumärken att tillväxten för e-handeln under 2020 kommer att fortsätta under Black Friday. Dock väljer många att vara återhållsamma när det gäller marknadsföringen.

– Vi gör inga jättespektakel kring Black Friday. Vi försöker hitta en lagom nivå av konsumtion för våra kunder som fungerar både online och i våra butiker, säger Dennis Söderqvist, vd på Babyworld till sajten.

Investeringarna i tv-reklam vänder uppåt
Marknaden för tv-reklam har drabbats hårt av coronapandemin, värst var utvecklingen under våren. Men under Q4 väntas trenden vända för flera av de amerikanska kabelnätverken. Inte minst tack vare det uppsving de politiska kampanjerna har bidragit med. De senaste veckorna har Disney, Fox, AMC Networks,  AT&T, ViacomCBS och Discovery rapporterat starka siffror. Det skriver CNBC.

John Lewis julkampanj nära att ställas in
I fredags släppte det brittiska varuhuset John Lewis sin årliga julkampanj. En lansering som vanligtvis genererar stor uppmärksamhet. Av flera anledningar var bolagets varumärkeschef James Morrison tveksam till om det överhuvudtaget skulle bli någon reklamfilm i år. Bland annat har kedjan tvingats sparka 1500 anställda till följd av coronaviruset. Årets julkampanj fokuserar på snällhet snarare än konsumtion, och är en del av ett välgörenhetsinitiativ.
– Vi var nära att inte göra någon reklamfilm i år. Vi skakade på våra huvuden och tänkte om det bästa inte vore att göra ett ordentligt bidrag till välgörenhet i stället?, säger James Morrison till The Drum

 

 

 

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.