Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Tyska tågbolaget ilskna över dålig pr från Greta Thunberg 

Publicerad: 16 december 2019, 07:31

Tweeten som fick tågbolaget att surna till.

Foto: Wikimedia/Twitter

Gretas tweet gav tågbolaget dålig pr, Zlatan i nytt reklamsamarbete med Netflix och kritikstorm mot Hallmark efter annonsbeslut. Det är några av nyheterna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Greta Thunberg är på väg hem till Sverige efter sin medverkan på FN:s klimatmöte i Madrid. Under söndagen Twittrade den svenska klimataktivisten om hemresan och meddelade att hon befinner sig på ”överfulla” tåg genom Tyskland. På bilden sitter hon på golvet på tåget omgiven av resväskor.

Inlägget fick snabb spridning och nådde även tågbolaget Deutsche Bahn, som ilsknade till. Det rapporterar bland annat Aftonbladet. I twittertråden svarar tågbolaget Greta Thunberg: 

”Det hade varit trevligare om du också nämnt hur vänligt och kompetent vår personal bemötte dig vid din sittplats i första klass”.

Greta Thunberg svarade snabbt i en ny tweet:

”Vårt tåg från Basel togs ur trafik. Så vi satt på golvet på två olika tåg. Efter Göttingen fick jag en sittplats. Det var förstås inget problem och det jag har aldrig sagt att det var. Överfulla tåg är ett bra tecken eftersom det betyder att efterfrågan på tågresor är hög”.

Enligt brittiska Daily Mail skickade Deutsche Bahn därefter ut ett pressmeddelande där de skrev att Greta Thunbergs resesällskap fick sitta i första klass från och med Frankfurt.

Zlatan i nytt reklamsamarbete – med Netflix
Zlatan är förutom Sveriges största fotbollsstjärna också en av våra mest populära reklampelare. Under åren har han gjort uppmärksammade reklamsamarbeten med Vitamin Well, Bethard, Samsung och inte minst Volvo.

Nu har han till synes inlett ett samarbete med streamingjätten Netflix. I en ny reklamfilm som syns i sociala medier betygsätter Zlatan den nya Netflix-filmen ”6 Underground”, regisserad av Michael Bay, på en skala från ”0-Zlatan”. I texten hintar Netflix om att det inte handlar om en engångsgrej, utan berättar att det här är den första filmen att betygsättas av Zlatan. Se filmen här.

Kritikstorm mot Hallmark – tog bort annons med samkönat par
Amerikanska Hallmark Channel befinner sig i blåsväder. I slutet av förra veckan valde tv-nätverkets ägarbolag Crown Media att dra tillbaka ett flertal reklamfilmer från bröllopsplaneraren Zola som hade gått i kanalen i en vecka och som skildrade ett samkönat par som kysser varandra på sin bröllopsdag. Det skriver Adweek. Hallmarks beslut, som kom efter påtryckningar från en konservativ organisation, har väckt stark kritik och fått Zola att meddela att de inte kommer annonsera hos Hallmark Channel inom en ”överskådlig framtid”. Under lördagen började hashtagen #BoycottHallmark trenda på Twitter och HBTQ-organisationen GLAAD kallade Hallmarks agerande för ”diskriminerande” och uppmanade andra annonsörer att se över sin annonsering i kanalen. 

Hallmarks vd Mike Perry har nu gått ut och bett om ursäkt och kallat beslutet att dra tillbaka reklamfilmerna för felaktigt. Hallmark kommer nu att återinföra Zolas reklamfilmer. 

Hallmark Channel når över 85 miljoner hushåll i USA.

Pewdiepie tar paus från Youtube
Felix ”Pewdiepie” Kjellberg
är en av världens största Youtubers med 102 miljoner prenumeranter. Det gör hans kanal till den näst största i världen, tätt efter det indiska skivbolaget T-series. Han har också utsetts till en av världens mest inflytelserika personer på internet av Time magazine. Under de senaste åren har dock Pewdiepie varit inblandad i ett flertalet kontroverser, där den mest uppmärksammade kanske är 2017 då han i en Youtube-video betalade två män för att hålla upp en skylt med texten ”Death to All Jews”.

I helgen meddelade han i en video att han kommer ta en paus från Youtube under nästa år. Det rapporterar TT

– Jag vill säga det i förväg eftersom jag har bestämt mig. Jag är trött, väldigt trött, ni kanske har märkt det. I början av nästa år kommer jag att vara borta ett litet tag, säger han i videon.

Techbolagen som betalar de anställda mest
Techbolagen växer och får allt större behov av kompetens, vilket har trissat upp lönerna. DN har gått igenom vilka techbolag som betalar sina anställda mest. Google ligger i topp med en genomsnittlig månadslön på hela 107 938 kronor. Därefter följer Facebook där en genomsnittlig månadslön ligger på 103 254 kronor. Se hela listan här.

Samtidigt puttas techbolagen ned på Glassdoors årliga lista över de mest populära arbetsgivarna i USA. Facebook har tidigare år legat på förstaplatsen, men är i år nedpetad till plats 23. Google hamnar på plats elva.

Tv-bråket fortsätter
Konflikten mellan TV4:s nya ägare Telia och konkurrenten Tele2/Com Hem blossade upp i förra veckan. När de två bolagen inte kunde komma överens om villkor för distributionen av TV4, slutade det med att Tela2 släckte ned TV4 för sina kunder. TV4 valde som svar att stänga ned de reklamfilmer från Com Hem, Tele2, Comviq och Boxer som rullade i kanalen, vilket bolaget ansåg var en nödvändig åtgärd sett till hur andra annonsörer drabbas av konflikten. Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Tele2 som äger Com Hem, sade till TT under söndagskvällen att man skickat en ny inbjudan till möte till TV4. Mötet är planerat till måndagseftermiddagen. Om TV4 tänker komma till mötet är oklart. TV4:s presschef Charlie Forsberg säger till TT att man inte kommenterar enskilda möten. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News