Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ubers ställningstagande: Uppmanar de som tolererar rasism att radera appen

Publicerad: 31 Augusti 2020, 06:41

Uber gör antirasism-kampanj, Coca-Cola omstrukturerar marknadsföringsenheten och programmatic återhämtar sig. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


I samband med 57-årsdagen av March on Washington (Marschen till Washington för arbete och frihet) och Martin Luther Kings ”I have a dream”-tal lanserar Uber en ny kampanj där de uppmanar de av sina användare som tolererar rasism att radera Uber-appen. Det skriver Adweek. Budskapet kommer i form av ett digitalt meddelande inuti appen, men syns även i sociala medier och utomhus. Kampanjen är framtagen av Wieden+Kennedy och är en del av Ubers sponsorskap av demonstrationen Commitment March: Get Your Knee Off Our Necks som ägde rum i Washington i fredags. 

”Det här handlar mindre om reklam och mer om aktivism. Det är ett starkt ställningstagande mot rasism”, säger Thomas Ranese, global marknadschef på Uber, i ett uttalande. 

LÄS MER: Varumärkena som la upp en svart ruta på Instagram – så vit är deras tidigare kommunikation
LÄS MER: Experterna: Detta krävs för att varumärken ska bli trovärdiga i mångfaldsfrågan 

Coca-Cola omorganiserar marknadsförningen
Coca-Cola omstrukturerar sin marknadsföringsenhet i fem globala enheter, skriver Marketingweek. Syftet är att driva tillväxt och skapa mer kundnära marknadsföring. De fem enheterna kommer organiseras utefter de produktkategorier inom bolaget där man ser starkast möjlighet att bygga intresse hos konsumenterna, förutom Coca-Cola även bland annat ”sparkling flavours” samt närings- och sportdrycker. Vilka som blir ledare för de fem kategorierna är ännu oklart men de kommer rapportera till Coca-Colas marknadsdirektör Manolo Arroyo, som tillsattes i slutet av 2019 efter att stolen stått tom i två år. 

ABC gör hyllning till Chadwick Boseman
I helgen kom nyheten att skådespelaren Chadwick Boseman, som framför allt är känd för att ha spelat huvudrollen i storfilmen Black Panther, avlidit en fyra år lång kamp mot cancer. Hans bortgång har uppmärksammats av nyhetsmedier och kändisar världen över och fyllt sociala medier med hyllningar. I helgen valde det amerikanska tv-bolaget ABC att sända Black Panther – utan reklampauser – för att hedra Chadwick Bosemans karriär och skådespelargärning. Det skriver The Verge. Även helgens MTV-gala bestod till stor del av hyllningar skådespelaren. 

Återhämtning för programmatic
Programmatic är på uppgång och närmar sig nu normala nivåer. Det visar data från Mediaradar som Adweek rapporterar om. Antalet annonsörer som går med programmatic-kampanjer hade under slutet av juli ökat med 36 procent sedan i januari, och de totala annonsinvesteringarna i programmatic mellan april och juli ökade med 11 procent i jämförelse med samma period förra året. Sett till endast april månad minskade investeringarna i programmatic med 9 procent jämfört med i början av året och det sammantagna antalet annonsörer som investerade i programmatic minskade med 8 procent. 

Facebook testar ny funktion för publicister
Facebook vill göra det möjligt för användare att länka nyhetsprenumerationer till Facebook-kontot, så att de slipper logga in på nyhetssajter upprepande gånger när de läser artiklar på Facebook. Det skriver Adweek. Testet av den nya funktionen har pågått sen sent förra året, och inkluderar publicister såsom The Athletic, The Atlanta Journal-Constitution och The Winnipeg Free Press. Enligt Facebook är syftet att hjälpa publicister att fördjupa relationerna med prenumeranter och förbättra nyhetskonsumtionen på Facebook för användarna. Enligt Facebook har den första testperioden varit framgångsrik och publicister ska ha sett en 111-procentig ökning av antalet klick från prenumeranter inom testgruppen. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.