Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Undersökning: ”Amazon har inte lyckats i Sverige”

Publicerad: 16 april 2021, 06:48

Amazon har inte lyckats i Sverige, enligt undersökning. Tom Beckman tar klivet upp inom Weber Shandwick och koalition vädjar till Facebook att slopa planerna på barnvänlig Instagram. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Tom BeckmanGoogleFacebookInstagramAmazon

Genom effektiv marknadsföring engagerar Amazon sina kunder och ser till att de inte köper sina produkter någon annanstans. Men det har de inte lyckats med i Sverige. Det slår Jesse Vertainen, chef för teknikföretaget Qvik, fast efter att man genomfört en undersökning i mitten på mars. Undersökningen, som sajten e-handel.se skriver om, visar bland annat: 

Att mer än en femtedel, 21,3 procent mer specifikt, helt valt bort Amazon till förmån för den bekanta webbutiken eller mer lokala affären.
Att 16,3 procent hade provat Amazon ”någon gång” men sedan återgått till sina gamla vanor.
Att 67,2 procent inte anser att Amazon har förändrat deras shoppingvanor på något sätt.

Amazon lanserade i Sverige i slutet på 2020, så de är fortfarande inne i en tidig fas. Undersökningen som Qvik genomfört består av 1000 personer mellan 18 till 75 år.

Google lanserar automatiskt brand safety-verktyg
Under gårdagen lanserade Google en ny brand safety-funktion som gör det möjligt att skapa ”dynamiska svarta listor” som kan uppdateras ”sömlöst och återkommande” över tid. De dynamiska svarta listorna laddas upp direkt till en annonsörs annonskonto och uppdateras sedan automatiskt med nya sajter och domäner. Målgruppen för verktyget är mindre annonsörer som inte har resurser till att uppdatera sina listor kontinuerligt. Det här skriver Adweek om. 

Koalition vill slopa barnversionen av Instagram
Barnrättsaktivister och hälsoexperter som ingår i en internationell koalition vädjar till Facebook om att tänka om kring planerna på en barnvänlig Instagram, avsedd för personer under 13 år. Anledningen? Man anser att en sådan version skulle utgöra en stor risk för unga användare. Bland annat för att Instagram leder till ett fokus på hur man ser ut och framställer sig själv, något koalitionen menar är dåligt i ung ålder. Detta för att barn är sämre rustade för de mekanismer som plattformen triggar, då de fortfarande lär sig hantera social interaktion och vänskap. Facebook å sin sida menar att man kommer att konsultera experter på barns utveckling och mentala hälsa i utformningen av appen. Det skriver New York Times.

Google vilseledde användarna enligt australisk domstol
Trots att användare har valt alternativen ”nej” och ”samla inte in” har Google fortsatt samla in uppgifter som platsdata och webbaktivitet. Därför har företaget brutit mot konsumentlagstiftningen i landet. Det slår en domstol i Australien fast efter att den australiska konsumentmyndigheten anklagade bolaget för just detta för ett och ett halvt år sen. Google kommer att överklaga domen. Det skriver The Guardian.

Tom Beckman tar klivet upp inom Weber Shandwick
Tom Beckman
går från att vara global head of creative till att bli global chief creative officer på Weber Shandwick. Detta, skriver Adage, är ett sätt för Weber Shandwick att bredda sig och slita sig loss från PR-bojorna som nätverket förknippas så starkt med. Tom Beckman kommer att leda Weber Shandwicks Global Creative Council, ett nätverk med kreativa ledare i organisationen. Han var tidigare cd på Prime.

– Detta är en naturlig utveckling av hans roll. Det bevisar vårt engagemang för kreativitet, hantverk och att arbeta tillsammans för att tänka ut innovativa lösningar. Vi är sprungna ur PR men vi kan göra betydligt mycket mer, säger Sung Chang, chief impact officer på Weber Shandwick, till Adage. 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.