Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Undersökning: Bristande resurser håller tillbaka marknadscheferna

Publicerad: 24 Mars 2021, 07:26

Var femte amerikansk CMO upplever problemen som stora, staten var Storbritanniens största annonsör 2020 och fotbollströjans utvecklade roll för sponsorer. Det och mer i dagens morgonsvep.


Den amerikanska branschtidningen AdAge skickade i början ut en enkät till landets CMO:s. I enkäten fick de svara på om de upplevde att de hade hållits tillbaka på grund av bristande resurser. Nu har svaren kommit in. Hela 86 procent av de 150 respondenterna uppgav att så var fallet, varav 34 procent upplevde att det var ett konstant återkommande problem. Var femte CMO uppgav att problemen var ”signifikanta” och hade inneburit missade möjligheter till ökad tillväxt och nykundanskaffning.

– Många marknadschefer upplever att det är en stor utmaning att tillräckligt snabbt rekrytera och få seniora arbetsledare på plats, säger Donovan Neale-May som ansvarat för enkäten.

14 procent av respondenterna uppgav att de marknadsteam de har på plats är ”fantastiska”, 44 procent att de är ”väldigt bra”, 27 procent att de är ”medel”. Övriga uppgav antingen att det fanns rum för utveckling alternativt att de hade bristande kompetens. 

Staten Storbritanniens största annonsör 2020

Enligt ny statistik från Nielsen var den brittiska staten med 164 miljoner pund i medieinvesteringar landets största annonsör under 2020. I jämförelse med 2019 ökade de sina investeringar med 238 procent på en marknad som på totalen minskade med 19 procent. 

Kantar Sifo för ingen liknande statistik över den svenska statens samlade medieinvesteringar, men när Resumé i januari skrev om Sveriges 30 största annonsörer fanns bara en statlig aktör med, Svenska spels turverksamhet på 14e plats.

Fotbollströjans nya roll

Dagens Nyheter publicerade under morgonen ett reportage om fotbollströjans nya betydelse, bland annat för de företag som sponsrar den. DN lyfter bland annat fram Adidas som 2017 tog fram en specialtröja för damlandslaget med citat från framstående kvinnor.

– Om man tittar på det affärsmässigt, vilka som handlar sportprylar, så är kvinnor överrepresenterade. Men så är det inte hos oss som varumärke. Så det finns både ett samhälleligt ansvar och ett affärsmässigt perspektiv på det, säger My Back, marknadsdirektör för Adidas i Norden, som samtidigt uppger att ställningstagandena framför allt handlar om att nå yngre målgrupper.

Facebook lanserar nytt verktyg mot piratkopiering

Under natten meddelade Facebook att de inom kort kommer att släppa ett nytt verktyg för varumärken som tampas med piratkopierade produkter och aktörer som olovligen distribuerar dess produkter. Verktyget är i huvudsak inriktat på två saker: videoinnehåll som innebär varumärkesintrång och fejkade produkter. Innehållet som innebär varumärkesintrång kommer inte att tas ned, men annonsintäkterna från filmerna kommer att gå till varumärkesägaren. Facebook menar att detta är ett sätt att bibehålla samma nivå av annonsutrymme.

Klarnas vd: Nätjättarna kan inte specialisera sig på allt

Sedan en tid tillbaka råder det ett infekterat bråk mellan Apple och andra techbolag som Spotify och Facebook. Bråket gäller bland annat Apples affärsupplägg för Appstore och den nya uppdateringen i Ios där användare snart kommer få välja om de ska tillåta annonstracking. Under gårdagen var Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski med i Dagens Medias och Henrik Smolaks podcast ”Under 15” där han gav sin syn på frågan. Precis som Mark Zuckerberg och Daniel Ek menar han att Apple utnyttjar sin marknadsposition på ett tvivelaktigt sätt. Samtidigt lyfte han ett varningens finger för inte bara Apple utan även de övriga techjättarna.

”Det som hela tiden händer är att internet blir större och större. Och värdet av specialisering blir större. När marknaden blir större så ökar värdet av att vara specialiserad. Jag tror inte att de här företagen klarar av att vara bra på 3000 saker samtidigt. Man klarar av att vara bra på några grejer, det kan man göra. Men man klarar inte av att konkurrera med hela marknaden” , säger han.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.