Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Undersökning: Influencers och politiker stora källor till desinformation om coronaviruset

Publicerad: 9 April 2020, 06:33

Enligt en ny studie är influencers och politiker ansvariga för att producera och sprida 20 procent av den desinformation som finns om coronaviruset på sociala medier.

Foto: Getty Images

Influencers och politiker sprider falsk information om coronaviruset, kampanj lyfter hatbrott mot asiat-amerikaner och ny undersökning om hur marknadsförares arbetsrelationer påverkas av corona. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

NikeInfluencersCoronavirusetDisney

I en färsk studie från Oxford’s Reuters Institute for the study of journalism slås fast att influencers, kändisar och politiker med stora följarskaror på sociala medier är några av de främsta distributörerna av falsk information om coronaviruset. Det rapporterar The Guardian

Enligt studien är influencers och politiker ansvariga för att producera och sprida 20 procent av desinformationen om viruset på sociala plattformar, och deras innehåll står för 69 procent av det sammantagna engagemanget med coronarelaterat innehåll på sociala medier. Samtidigt är det svårt för etablerade medier och faktagranskare att konkurrera med influencers räckvidd när det gäller corona-relaterat innehåll. 

Några av de kända profiler som fått kritik för att sprida falska nyheter om covid-19 är skådespelaren Woody Harrelson och artisten M.I.A, som båda har delat desinformation om den påstådda kopplingen mellan pandemin och 5G-nätet. I Sverige har Konsumentverket fått in stora mängder anmälningar mot företag och profiler som använder sig av coronaviruset i marknadsföring.

LÄS MER: Marknadsföringsbluff under coronautbrottet: Hundratals anmälningar till Konsumentverket

Nike hyllar hemmatränare i ny kampanj
För några veckor sedan lanserade Nike ett initiativ som gav gratis tillgång till premiumdelarna av varumärkets träningsapp Nike Training Club för att göra det lättare för fler att hålla sig i form hemifrån. I lanseringskampanjen, som bland annat backades upp av Tiger Woods och Serena Williams, löd budskapet ”Play for the world”. Nu fortsätter Nike i samma anda genom att lansera reklamfilmen ”You can’t stop us” med vilken varumärket vill hylla hemmatränare. Filmen består främst av bilder på människor som tränar hemifrån, men några kända atleter dyker även upp, bland annat LeBron James. Se reklamfilmen här. 

Ny kampanj lyfter hatbrott mot asiat-amerikaner
Under de senaste två veckorna har Stop AAPI Hate, ett projekt med syfte att spåra hatbrott mot asiat-amerikaner, fått in ett stort antal rapporter om trakasserier och övergrepp mot gruppen. Även amerikanska FBI har varnat för att det är sannolikt att hatbrott mot asiat-amerikaner kommer öka då många amerikaner associerar coronapandemin till Asien. Den multikulturella reklambyrån Admerasia lanserar nu ett projekt kallat ”Rasism är smittsamt”, som bland annat består av en karta som visar platser med bekräftade hatbrott mot asiat-amerikaner. På så sätt ska publiken kunna följa hur rasismen sprider sig över USA. Syftet är att öka medvetenheten om problemet, men att sätta ljuset på vilka platser i landet där problemet är som störst. Det skriver Adweek.

Disney+ når 50 miljoner prenumeranter – på under fem månader
Medan många branscher just nu drabbas hårt av coronavirusets ekonomiska effekter går streamingmarknaden som tåget. Underhållningsjätten Disneys egen streamingtjänst Disney+ lanserades så sent som i november men har redan nått en enorm milstolpe: tjänsten har lockat över 50 miljoner prenumeranter. Det skriver Adweek. Den massiva tillväxten har främst skett under februari och mars. I februari gick Disney nämligen ut med att Disney+ nått 28,6 miljoner prenumeranter, framför allt i USA, under sina tre första månader på marknaden. 

Undersökning: Så påverkas marknadsförares arbetsrelationer av coronakrisen
Marketingweek och Econsultancy har genomfört en undersökning med 849 brittiska marknadsförare för att ta reda på hur deras arbetsliv påverkas av coronapandemin. 83 procent av deltagarna uppger i undersökningen att de i dag känner mer empati gentemot sina kollegor, som en direkt följd av hur linjerna mellan det privata livet och arbetslivet blir allt mer otydliga under krisen. 46 procent av marknadsförarna säger att de har lärt känna sina kollegor bättre under pandemin och 45 procent uppger att de känner sig närmare sina kollegor än tidigare. 36 procent upplever att sammanhållningen i teamet är bättre än tidigare och 44 procent upplever kanske lite oväntat en förbättring i kommunikationen med kollegorna. 

LÄS MER: Så jobbar 25 branschprofiler i coronatider: Rutiner, strategier och inspiration

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.