Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Undersökning: Kunderna föredrar Burger Kings nya design framför McDonald's

Publicerad: 24 Februari 2021, 07:36

Hamburgerkedjornas nya förpackningar särskilt populära hos de mellan 30 och 40, 10 000 jobb har försvunnit från Omnicom och IPG och Lindex rekryterar ny global marknadsdirektör. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Burger KingMcDonalds

Under 2021 har både McDonald's och Burger King uppdaterat designen på sina förpackningar, båda två har valt en retroinspirerad och mer avskalad design än vad de tidigare hade. 

Nu visar en ny undersökning från amerikanska branschtidningen AdAge att kunderna tycks föredra Burger Kings design framför McDonald's. Respondenterna fick välja mellan vilken design de föredrog och 54 procent uppgav att de föredrog Burger King medan 46 procent valde McDonalds. Vidare upplevde 56 procent att Burger Kings nya förpackningar fick maten att se mer aptitlig ut medan 44 procent uppgav McDonalds. Det är fortfarande oklart när de nya förpackningarna når den svenska marknaden.

– I undersökningen ser vi tydligt att de nya förpackningarna triggar nostalgikänslor hos kunderna och är särskilt populära hos dem mellan 30 och 40 som förmodligen kopplar dem till sin barndom, säger Will Johnson på The Harris Poll som gjort undersökningen.

Preferenserna hos kvinnor (51/49) är jämnare än bland män som i högre utsträckning föredrar Burger King (57%). 

Läs mer om Burger Kings och McDonald's nya förpackningar här!

10 000 jobb borta från Omnicom och IPG

Förra året försvann 10 000 jobb från de två holdingbolagen Omnicom och IPG, det står klart efter att bolagen nyligen publicerade sina årsrapporter. Omnicom, som bland annat äger DDB-nätverket, minskade sin personal med 5900 medan IPG gjorde nedskärningar på 4100 tjänster. Minskningen motsvarar 8,4 procent av Omnicoms medarbetarbas medan IPG drog ned med 7,6 procent. Omsättningen för de båda koncernerna sjönk under året med 11,1 procent respektive 4,8 procent. 

Sedan inledningen av 2020 har 21 000 arbetstillfällen försvunnit från de sex stora holdingbolagen Omnicom, IPG, WPP, Dentsu, Publicis och Havas, det rapporterar Campaign. 

John Lewis fortsätter stänga butiker

Pandemin har slagit hårt mot retailverksamheter och nu meddelar det brittiska varuhuset John Lewis att det kommer att stänga en femtedel av sina 42 kvarvarande butiker. Enligt The Sunday Times är det främst större och äldre butiker som drabbas. Tidningen skriver vidare att John Lewis letar efter mindre butiksytor i närheten av de som stängs ned men att det fortfarande är oklart hur många som kommer att ersättas, det rapporterar Marketingweek.

Lindex rekryterar global marknadsdirektör internt

I höstas inrättade Lindex den nya rollen global marknadsdirektör, en tjänst som nu tillträds av Linda Olsson. Linda Olsson kom till Lindex 2019 och var innan dess marknads- och strategichef på mediebyrån Carat. Hon kommer även att sitta med i koncernledningen, det framgår av ett pressmeddelande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingMcDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.