Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Unilever spår bestående förändring av shoppingvanor – stoppar all större reklamproduktion

Publicerad: 24 April 2020, 06:34

Unilevers vd Alan Jope tror att coronapandemin kommer trigga ”bestående förändringar” i människors konsumtionsbeteende.

Foto: Flickr

Dagligvarujätten Unilever stoppar all större reklamproduktion för att spara pengar under coronapandemin, granskning visar att Amazon använder tredjepartsdata för att utveckla konkurrerande produkter och Mark Ritson kritiserar coronareklamen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetInfluencersUnileverAmazonPublicis

För att spara pengar under coronapandemin stoppar dagligvarujätten Unilever, som äger över 400 varumärken och är en av världens största annonsörer, all större reklamproduktion och vänder sig mot billigare mediekanaler. Det skriver Marketingweek

Unilevers vd Alan Jope, sade till investerare när bolaget presenterade sin första kvartalsrapport under torsdagen att bolaget kommer styra om sina medieinvesteringar från utomhusreklam och andra kanaler som påverkats av coronakrisen och i stället satsa på områden som driver stark ROI. 

Alan Jope sade också att han tror att coronapandemin kommer trigga ”bestående förändringar” i människors konsumtionsbeteende, bland annat genom att påskynda tillväxten av onlineshopping av dagligvaror samt öka efterfrågan på tvål och andra rengöringsprodukter. 

Amazon använder tredjepartsdata för att utveckla konkurrerande produkter
I en granskning av Wall Street Journal framkommer att e-handelsjätten Amazon tar hjälp av data från sitt enorma nätverk av tredjepartsförsäljare för att avgöra vilka nya produkter de ska tillverka. Det handlar bland annat om chefer inom Amazon som haft tillgång till försäljningsdata som användes för att identifiera bästsäljande produkter som företaget skulle kunna ha intresse av att konkurrera med. Cheferna ska även ha utvecklat sätt att runda Amazons interna regelverk för att få tillgång till data från enskilda försäljare. 

En talesperson från Amazon säger till CNBC att bolaget strikt förbjuder sina anställda från att använda icke-publik data från enskilda försäljare för att avgöra vilka produkter Amazon själva bör utveckla. 

”Även om vi inte tror att dessa påståenden är korrekta, tar vi anklagelserna på stort allvar och har tillsatt en intern utredning”, säger talespersonen i ett uttalande. 

Mark Ritson kritiserar coronareklamen: ”Slöseri med tid och pengar”
Coronapandemin har fått annonsörer världen över att panikartad stoppa sin vanliga marknadskommuniktion och i stället ta fram emotionella reklamkampanjer med coronaviruset som tema. Något som nu får kritik av marknadsföringsprofessorn Mark Ritson i Marketingweek. I en krönika skriver han om hur stora varumärken just nu slösar både tid och pengar på att göra reklam med coronaviruset som tema och kritiserar kampanjer från varumärken som Uber, Samsung och Budweiser för att vara klichéartade, generiska och för att sakna ett verkligt budskap. 

LÄS MER: Hur vill du att allmänheten ska komma ihåg ditt varumärke efter krisen?

Hårt slag mot influencers när Nordstroms skjuter upp utförsäljning
På grund av coronapandemin skjuter den amerikanska varuhuskedjan Nordstroms upp sin årliga rea på obestämd tid. Det innebär ett hårt slag för många amerikanska influencers, skriver Adweek. Nordstroms utförsäljning har nämligen blivit en riktig kassako för influencer marketing-industrin, många profiler inom modesegmentet planerar hela sitt år runt utförsäljningen och deras årliga inkomst är beroende av den. 

Resumé Insikt har tidigare rapporterat om hur svenska influencers påverkas av coronakrisen

Publicis tillsätter marknadschef för första gången
Det globala byrånätverket Publicis Group får för första gången en global marknadschef i Justin Billingsley. Syftet med den nya rollen är att hjälpa kunderna att hitta nya vägar för tillväxt och se till att de är redo för återhämtning när coronakrisen är över, skriver Adweek. Justin Billingsleys uppgifter kommer bland annat handla om att identifiera och leda Publicis utveckling av produkter och initiativ som leder till nya kunder, att skapa mer effektiva byråmodeller, utöka affärerna med befintliga kunder samt att se över Publicis interna och externa kommunikation med syfte att stärka relationerna med omvärlden. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.