Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Unilever tar bort ordet ”normal” från 200 skönhetsprodukter och förbjuder digital retuschering

Publicerad: 10 mars 2021, 08:07

FMCG-jätten vill skapa en mer inkluderande skönhetsindustri, brittiska kungahuset får godkänt för sin krishantering och svensk klädhandel går på knäna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Unilever

Unilever tar bort ordet ”normal” från 200 av sina skönhetsprodukter för att undvika att människor känner sig exkluderade. FMCG-jätten förbjuder även digital retuschering av modellers hudfärg och kroppsform i reklam. Ordet har använts för hårvård- och hudvårdsprodukter för att beskriva hårkvalitet och hudtyp.

– Vi vet att det inte löser hela problemet att bara ta bort ordet ”normal”, men vi tror att det är ett viktigt steg mot en mer inkluderande definition av skönhet, säger Sunny Jain, chef för skönhets- och personvårdsavdelningen på Unilever, till Reuters.

Beslutet grundar sig på en studie som Unilever har beställt med 10 000 respondenter där 56 procent ansåg att skönhetsbranschen får människor att känna sig exkluderade.

Unilever står bland annat bakom välkända varumärken inom skönhet som Axe, Sunsilk Dove och Rexona. 

Miljonregn över CBS och ITV efter skandalintervjun med Harry och Meghan
Helgens omtalade intervju med prins Harry och Meghan Markle sågs av 17 miljoner tittare i USA. Enligt Business Insiders beräkningar uppgick reklamintäkterna för CBS under intervjun till 20 miljoner dollar med 56 reklamfilmer som visades under pauserna. Bland varumärkena som köpte utrymme syntes exempelvis Toyota, Tide, Netflix and Procter & Gamble. Brittiska ITV:s sändning under måndagen lockade 12,7 miljoner tittare. Bland annonsörerna som köpte utrymme här finns bland annat Airbnb, Uber Eats och eBay. Priset för att synas i ITV:s sändning beräknas till 167 000 dollar enligt AdAge, att jämföra med i USA där annonsörerna betalade mellan 250,000 och 325,000 dollar för att reklamutrymmet.

Brittiska kungahusets krishantering får godkänt
Under tisdagskvällen kommenterade det brittiska kungahuset intervjun för första gången. Familjen är ”ledsna över att höra hur utmanande de senaste åren varit” för Harry och Meghan. I det skriftliga uttalandet säger Kungahuset också att anklagelserna om rasism ska tas på allvar. I en intervju med TV4 bedömer Primes krisexpert Hampus Knutsson att krishanteringen får godkänt:
– I det här fallet har man till viss del lagt prestigen vid sidan och fokuserat på sakfrågan, säger Hampus Knutsson till TV4.

Senator vill ge konsumenterna mer kontroll över sin data
Apples stramare riktlinjer för integritet och Googles beslut att ta bort tredjepartskakan är redan två hårda nötter att knäcka för marknadsförare Nu riskerar de amerikanska techjättarna även nationella åtstramningar. Detta sedan den demokratiske senatorn Ron Wyden har kommit med två lagförslag avsedda för att ge konsumenterna större kontroll och begränsa användningen av bland annat geodata. Det rapporterar AdWeek

– Det finns några aspekter av digital reklam som kommer att behöva förändras. I synnerhet kräver konsumenter och användare mer kontroll över sin personliga data, ... och de vill ha möjligheten att inte spåras alls, sade Wyden under IAB:s årliga ledarskapsmöte.

Svensk klädhandel har tappat 21 procent på ett år

Klädåterförsäljarna har haft ett kämpigt år, det visar stilindex från Svensk Handel. Från februari i fjol har klädhandeln tappat drygt 21 procent och skohandeln hela 27 procent. En stor anledning är att coronarestriktionerna slagit hårt mot den fysiska butikshandeln och många handlare har tappat uppemot 50 procent av besökarna enligt Svensk Handels statistik. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.