Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Unilever testar fyra dagars arbetsvecka – med full betalning: ”Ett experiment”

Publicerad: 3 December 2020, 07:29

Amazon nära köp av poddnätverk, klädmärke dumpar arvodena för influencers och Unilever testar fyradagarsvecka i Nya Zeeland. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UnileverApoteaAmazonInfluencers

Unilever testar fyra dagars arbetsvecka – med full betalning
I Nya Zeeland börjar FMCG-jätten Unilever ett test där de låter sina anställda gå ner med 20 procent i arbetstid samtidigt som de får behålla lönen. Bolaget ser en möjlighet att låta fyradagarsveckor bli standard globalt. Testet kommer att löpa under ett år för att sedan utvärderas, rapporterar Campaign. Unilevers managing director i Nya Zeeland Nick Bangs säger att testet är ett sätt att ompröva arbetsmetoderna. Bolaget har 155 000 anställda världen över.

– Om vi hamnar i en situation där de anställda jobbar fyra längre arbetsdagar, så har vi missat hela poängen. Det är väldigt mycket ett experiment och vi har inte bestämt att sträcka oss längre än 12 månader i Nya Zeeland. Men vi kan lära oss mycket under tiden.

Klädmärket satsar stort på influencers – dumpar arvodena
Fashion Nova är ett av varumärkena i USA som satsar mest på influencer marketing. Nu rapporterar Business Insider att flera samarbetspartners klagar på den låga ersättningen hos bolaget som uppger ligga långt under branschstandard. Sajten har också tagit del av avtalen. Det är fem talangchefer som kommer med uppgifterna. Fashion Novas influencerstrategi är att knyta till sig nano- och microinfluencers. Det är inte första gången Fashion Nova anklagas för att snåla. Under 2019 blev företaget ett fall för arbetsmiljöverket i USA sedan lönerna i flera fabriker låg på en illegal nivå.

Amazon nära köpa podcastnätverket Wondery

Det är tydligt att infrastrukturen kring poddar är hårdvaluta för techbolagen, med flera förvärv under 2020. Nu uppges Amazon vara nära ett köp av startupen Wondery, ett podcastnätverk som ligger bakom flera populära amerikanska poddar. Det rapporterar Wall Street Journal. Priset uppges ligga på runt motsvarande 2,6 miljarder kronor vilket gör den potentiellt till den största poddaffären någonsin. Under 2020 har Wondery dragit in runt 341 miljoner kronor i annonsintäkter och är i dag ett av USA:s mest populära podcastnätverkoch Apple och Sony uppges också ha varit intresserade av bolaget.

Apotea slår försäljningsrekord
Nätapoteket Apotea slår all-time high rekord under årets tre första kvartal. Bakom rekordförsäljningen ligger en tillväxt bland äldre konsumenter. Den totala försäljningen från januari till september landade på 2 904 miljoner kronor, en ökning med 47 procent jämfört med samma period 2020 Totalt skickades 8,2 miljoner paket under årets nio första månader – lika många som under hela 2019. I andra änden har trycket på de anställda ökat när Apotea snabbt tvingats gå upp i kapacitet. Bland annat har Dagens ETC rapporterat om arbetsmiljöproblem på bolagets lager under hösten.

– 2020 har varit ett tufft år för Apotea. Pandemin gav oss en skjuts vi inte hade räknat med och vi har fått slita hårt för att förse våra kunder med läkemedel, säger Pär Svärdson i ett pressmeddelande.

Amerikanska delstater stämmer Facebook
Över 40 amerikanska delstater planerar att stämma Facebook för konkurrensbrott, rapporterar Reuters. Det är fortfarande oklart vad delstaterna kommer stämmer Facebook för. Det kan handla om plattformens strategiska uppköp av mindre konkurrenter, skriver Reuters. Facebook har valt att inte kommentera uppgifterna. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.