Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Uppåt för Omnicoms reklamaffär – pr-byråerna minskar

Publicerad: 21 april 2021, 06:36

John Wren är koncernchef på Omnicom.

Omnicom gör techinvesteringar för att möta cookiedöden, Netflix användartillväxt stannar av och P&G förbereder prishöjning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

OmnicomNetflixCookiedödenProcter & Gamble

Holdingbolaget Omnicom, som bland annat äger Nord DDB, TBWA, BBDO Nordics (tidigare Ehrenstråhle) samt mediebyråerna OMD och PHD på den svenska marknaden, ökade sitt resultat under Q1 med 11,5 procent till 287 miljoner dollar trots att den organiska tillväxten minskade med 1,8 procent under perioden. Omsättningen ökade med 0,6 procent till 3,42 miljarder dollar. Den operativa vinsten ökade också med 10,8 procent till 45,2 miljoner dollar, rapporterar AdWeek. Under perioden landade nätverket bland annat Allianz som kund för 70 marknader. Reklambyråerna växte med 1.2 procent. För Omnicoms pr-byråer minskade tillväxten med 3,5 procent.

Svagast var utvecklingen för CRM-erbjudandet:

Området ”CRM commerce and brand consulting” minskade med 4.2 procent,

”CRM experiential” minskade med hela 33.2 procent; och ”CRM execution & support” backade med 13.3%. Samtidigt ökade ”CRM precision marketing” med 7.2 procent.

Netflix användartillväxt stannar av
Streamingjätten Netflix fick 4 miljoner nya abonnenter under det första kvartalet, enligt bolagets delårsrapport. Som orsaker till den dämpade tillväxten nämner företaget att teatrar, biografer och sportarenor har börjat öppna, men också den ökade konkurrensen från konkurrenter som Disney, Amazon och HBO. Omsättningen steg från 5,8 miljarder dollar till 7,2 miljarder dollar. Nettovinsten steg från 709 miljoner dollar till 1,7 miljarder dollar. Enligt Mediavisions analys som släpptes under tisdagen är Netflix alltjämt den största SVOD-tjänsten i Norden, men även här stannar tillväxten av. Netflix abonnentökning under det första kvartalet (5 procent) är lägre än den övergripande tillväxten för den nordiska SVOD-marknaden som låg på 8 procent samma period. Netflix har i dag ungefär 4,4 miljoner betalande hushåll i Norden, enligt Mediavision.

… Och nätverket gör investeringar för att möta cookiedöden
Omnicom satsar investeringar inom tech som ska hjälpa nätverket att överträffa sina konkurrenter, inför Googles och Apples kommande begränsningar av tredjepartsdata. Det rapporterar The Drum. Koncernchefen John Wren säger att API-tekniken som är utgångspunkt i visionen för ”Omni 2.0” ska göra det möjligt för holdingbolaget att ”arbeta sömlöst över muromgärdade trädgårdar”

Omnicoms lösning är att spendera mycket på förstapartslösningar och en helhetssyn över sina byråer.

Wren sa: ”Vi har direktanslutningar till förstapartsdata från många av våra kunder, eftersom vi är öppen källkod och är dataneutrala ... samtidigt ordnar vi datauppsättningar från cirka 100 sekretessvillkor för att ge en heltäckande bild av konsumenten över enheter. ”

P&G planerar prishöjning
Världens näst största annonsör, Procter & Gamblem höjer priserna på vissa konsumentprodukter eftersom kostnaderna för råvaror ökar. Koncernen kommer att börja genomföra prishöjningar i kategorierna babyvård och mensskydd under september rapporterar AdAge. Ökningarna ska vara mellan 5 och 9 procent, sade den operativa chefen Jon Moeller i en intervju.

Börsras i Stockholm – sämsta dagen sedan oktober
Stockholmsbörsen stängde under tisdagen med en nedgång för OMXSPI: −2,0 procent och för OMXS30 med −2,3 %. Därmed gjorde Stockholmsbörsen sin sämsta handelsdag sedan 28 oktober, då börsen också backade 2,3 procent. SKF, Volvo, Sandvik och Investor var några av bolagen som föll.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.