Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Uppgifter: Acast till börsen – efter rykten om Facebook-uppköp

Publicerad: 31 maj 2021, 06:32

Acast förbereder en börsnotering och kändisar ryter ifrån kring barn i sociala medier. Här är din start på veckan med måndagssvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Intensiva rykten har de senaste veckorna florerat om att techjätten Facebook skulle intresserade av att köpa den svenska podcastplattformen Acast. I höstas uppvaktades man även av Spotify. Men nu ska dessa planer ha lagts på is och allt tagit en helt ny vändning. Idag kommer Acast nämligen gå ut med att de börsnoteras, avslöjar Breakit. Enligt sajten ska man finnas på en svensk handelsplats ”inom några veckor”. Börsvärdet förväntas landa på runt fem miljarder kronor. Vd:n Ross Adams har ännu inte kommenterat uppgifterna. 

Acast grundades 2013 av Karl Rosander och Måns Ulvestam, som båda har sålt sina aktier i bolaget. Plattformen växer snabbt, men dras med förluster. Plattformen omsatte i fjol 592 (361) miljoner kronor, en ökning med 64 procent jämfört med 2019. Rörelseresultatet slutade på -148 (-121) miljoner kronor. Poddvärlden tycks ha mognat hos annonsörerna då antalet varumärken som köpte utrymme hos Acasts poddar växte med 40 procent.

Kändisarna oense om barn i sociala medier
Diskussionen om att visade upp sina barn i sociala medier blossade upp rejält när Jacob Liebermann, exman till influencern Margaux Dietz, vädjade till henne om att sluta exponera deras gemensamma son Arnold. Nu går flera kändisar ut och berättar om sina tankar om ämnet. TV4:s profiler Henrik Alsterdahl och Anders Pihlblad är två föräldrar som hållit barnen utanför. ”Låt ungarna vara ifred”, säger de i Aftonbladet. Influencern Anitha Clemece håller inte helt med. ”Det är snarare ”tittarna” som borde byta kanal om dom ogillar innehållet”, säger hon. Barn är generellt ganska negativt inställda till att de medverkar i sociala medier, enligt en undersökning som den intervjuade psykologen Jenni Häggqvist återger.

Amerikanerna tillbaka i biosalongen
Den amerikanska filmindustrin har haft den tufft under pandemin. Men nu börjar invånarna sakteliga återvända till biograferna. När John Krasinskis ”A Quiet place 2” hade premiär i helgen drog den in 450 miljoner kronor på ett dygn – rekord under corona. På tisdag öppnar även Filmstaden sina biosalonger i Sverige för högst 50 besökare.

Facebook vill startade Instagram för unga – Sam Rihani svarar på kritiken
I mars avslöjades det att Facebook var igång med att bygga ett Instagram för barn under 13 år. Planerna kritiserades stort och man menar att tjänsten skulle utgöra ett hot mot ungas mentala hälsa. I en intervju med Dagens Nyheter säger Facebooks Sverigechef Sam Rihani att oron är delvis missriktad. ”Målet är att göra det tryggt för barnen”, menar han. De festa sociala medier har idag en 13-årsgräns, men åtta av tio barn på mellanstadiet använder redan sociala medier. De nås också av mängder med annonsbudskap. I Facebooks nya tjänst kommer inga annonsörer att släppas in, enligt Rihani.

ANA: 89 procent av marknadsförarna vill jobba med flera leverantörer
Enligt en ny studie från Association of National Advertisers (ANA) uppger 89 procent av marknadsförarna att det har blivit mycket viktigt att arbeta med olika leverantörer inom marknadsföring och reklam. Att de vill ha många olika leverantörer beror på ett högre krav på företags arbete kring mångfald, jämlikhet och inkludering. 69 procent av de tillfrågade säger nu att de har strategier för att anställda leverantörer med mer olika bakgrunder. Läs mer om studien hos Marketing Dive.

 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.