Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Uppgifter: Massuppsägningar och lönesänkningar på Publicis i USA

Publicerad: 12 Maj 2020, 06:34

Källor uppger att tusentals anställda i USA har fått lämna Publicis Groupes byråer i förra veckan, experter sågar Storbritanniens nya coronaslogan och Twitter märker vilseledande coronainlägg. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetPublicis Groupe

I förra veckan gjorde Publicis Groupe omfattande besparingar och sade upp nära en procent av den totala personalstyrkan i USA, det uppger källor för Adage. Enligt uppgiftslämnarna är Epilson, Hawkeye, Spark Foundry och Arc Worldwide fyra av byråerna som påverkats av besparingarna. Så sent som i förra vekan rapporterade AdAge att Publicis-ägda BBH säger upp 20 procent av de anställda på den amerikanska marknaden. Holdingbolaget har valt att inte kommentera uppgifterna. Sparpaketet ska också inkludera permitteringar och lönesäkningar. Enligt AdAges källor ska besparingarna även omfatta verksamheter som visar god tillväxt och lönsamhet. Sedan tidigare har även WPP, Omnicom, Dentsu, IPG och MDC Partners genomfört nedskärningar i USA. Ågärden kommer sedan flera av Publics betydande kunder, däribland storannonsörer som Disney och L'Oreal har dragit ned på sina medieinvesteringar. Publicis har i dag omkring 40 000 anställda i Nordamerika.

Kommunikationsexperter sågar Boris Johnsons nya slogan för Storbritannien
I helgen bytte Storbritannien slogan under coronapandemin från ”Stanna hemma, rädda liv, skydda sjukvården” till ”Var uppmärksam, kontrollera viruset, rädda liv.” Nu rapporterar PR Week att flera kommunikationsexperter anser att det nya budskapet är vagt, luddigt och öppet för tolkningar. Enligt mätningar i sociala medier har landets nya slogan också fått ett svagt mottagande hos den breda allmänheten.

Twitter märker vilseledande coronainlägg
Twitter meddelar att vilseledande eller ifrågasatt information om det nya coronaviruset på plattformen kommer att få en markering. Märkningen kommer länka vidare användaren till en sajt med tillförlitlig information. Det rapporterar CNN.
Om Twitter bedömer att inläggets innehåll är direkt skadligt kommer man inlägget förses med en varning som klargör att informationen strider mot vad hälsoexperter har uppgivit.

15 procent av den programmatiska investeringen bortkastad
Hälften av pengarna som varumärken investerar i annonsering hos publicister online försvinner i den programmatiska leverantörskedjan och 15 procent kan inte användas alls. Det visar ny data över 15 varumärkens programmatiska köp som har analyserat ISBA/PwC, skriver MarketingWeek. Studien är genomförd inom ramen för Storbritannien och bland annonsörerna återfinns Tesco, BT, Unilever and British Airways, undersökningen har också hämtat data från åtta byråer, fem DSP:s, sex SSP:s och 12 publicister som står för totalt 100 miljoner pund i medieinvesteringar på den brittiska marknaden.

Mediacoms globala styrelseordförande slutar efter 12 år
WPP:s mediebyråjätte Mediacom Stephen Allan slutar som global styrelseordförande för bolaget och vd för GroupM efter 12 år på posten. Stephen Allan har i dag jobbat på Mediacom i 38 år. Det uppger AdWeek. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.