Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Uppgifter: Tiktok köps för 250 miljarder kronor – klart idag

Publicerad: 1 September 2020, 06:31

Foto: Kon Karampelas

Tiktok-förvärv kan annonseras under dagen, Facebook hotar Australien med förbud mot nyhetsdelning och Kellogg's låter djur-influencers göra reklam för köttsubstitut. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TikTokGoogleKonsumentverketDonald TrumpInfluencerFacebook

Det sociala mediet Tiktok har onekligen haft en händelserik vår. Tidigare i år satte appen världsrekord vad gäller tillväxt i antal användare under ett kvartal, samtidigt växer misstankarna mot det kinesiska ägarbolaget Bytedance. President Donald Trump har tidigare hotat med att förbjuda appen eftersom den, enligt presidenten, kan utnyttjas för att spionera på landet. Om den amerikanska, Nya Zeeländska och Australienska delen i stället köps upp av ett amerikanskt bolag får appen fortsätta användas i USA. 

Microsoft, Twitter och Oracle har tidigare pekats ut som potentiella köpare. Nu rapporterar CNBC att affären kan komma att presenteras under dagen, efter att Tiktok ska ha accepterat en köpare. Det är ännu okänt vilket bud som vunnit. Priset väntas landa på mellan 20 till 30 miljarder dollar, motsvarande mellan 172 miljarder kronor och 258 miljarder kronor. 

Facebook hotar Australien med förbud mot nyhetsdelning
Diskussionen om delade nyhetslänkar på Facebook har pågått sedan tidigare, med bakgrund i att nätjättarna äter upp en allt större del av annonskakan – och lämnar medierna med en allt skralare inkomst. I Australien har det tidigare föreslagits en lag, som skulle innebära att Google och Facebook behöver dela sina intäkter vid publicering av nyhetsmaterial. 

Nu bekräftar Facebook att de kommer att ta bort möjligheten att dela nyheter på sina plattformar om lagen träder i kraft. Enligt ett uttalande från Facebook skulle en sådan lag skada i stället för att hjälpa australienska medier. Det rapporterar CNBC

Kellogg's låter djur-influencers göra reklam för köttsubstitut
När Kellogg's vegetariska varumärke Morningstar Farms släpper nya produkter är det tillsammans med tre djur med stora följarskaror på sociala medier. Under måndagen lanserades kampanjen tillsammans med Prissy the pig (702 000 följare på Instagram), Buckley the cow (74 000 följare på Instagram) och Sammi the chicken (42 000 följare på Instagram). En gris, ko respektive kyckling kommer också att synas på förpackningarna i liknande utstyrsel som Instagram-kändisarna kommer att ha i kampanjen. Det rapporterar Adweek

Tredje part ska granska Facebooks påverkan under presidentvalet
Efter Cambridge Analytica-skandalen, som avslöjade hur Facebook låtit samla in personlig information om miljoner användare för att i sin tur hjälpa Donald Trump att vinna valet, har Facebook lovat att skärpa rutinerna. Om drygt två månader går det kommande presidentvalet av stapeln, och inför denna gång har Facebook lovat att dela information med en tredje part i syfte att granska dem. Detta i syfte att ta reda på vilken påverkan det sociala nätverket har på det amerikanska presidentvalet. Det rapporterar Reuters

Än så länge har Facebook enbart meddelat att ett samarbete kommer att inledas. Initiativet är en del av projektet Social Science One. 

Svenska konsumenter mer miljövänliga – men sociala normer håller oss fast
Det är Konsumentverket som undersökt hur den privata konsumtionens påverkan på klimatet har förändrats de senaste åren. Resultatet är positivt – mellan 2008 och 2017 rasade konsumtionens miljöpåverkan med 21 procent per person i Sverige. Det rapporterar Sveriges Radio

Att svenskarna fortfarande håller fast vid icke miljövänliga beteenden, som att resa långt eller att äga en bil, beror enligt Konsumentverket på sociala normer. Samtidigt minskade köttkonsumtionen med 2,3 procent under fjolåret – också det något som kan kopplas till sociala normer. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.