Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Uppmaningen: ”stoppa ohälsosamma kampanjer som profiterar på krisen”

Publicerad: 8 Maj 2020, 05:44

Ett öppet brev uppmanar matbranschen att stoppa kampanjer som promotar ohälsosam mat, EU uppdaterar riktlinjer kring cookies och Google släpper nytt verktyg som visar efterfrågan på retail-produkter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFacebookGoogleRetail

Den brittiska organisationen Action on sugar and salt har släppt ett öppet brev där de vädjar till branschen att frivilligt upphöra med all reklam som exponerar ”ohälsosamma” produkter: sådana med hög fetthalt, socker eller salt. Detta vill de att branschen ska ha förstått innan den femte juni. Anledningen är att organisationen anser att pandemin har en katastrofal effekt på människors framtida hälsa, eftersom många drabbas hårt av de ekonomiska effekterna som corona för med sig. De tycker sig ha sett företag inom matindustrin som kapitaliserar på statens uppmaningar till att stanna hemma genom att promota ohälsosam mat. Campaign har publicerat hela det öppna brevet.

EU uppdaterar riktlinjer kring cookies
”Cookie walls”, sådana där användare måste tacka ja till cookies för att få tillgång till innehåll på en sajt, förbjuds. Det är en av flera förtydlgade riktlinjer kring cookies som EU har tagit fram. Dessutom är ett passivt godkännande av cookies inte längre acceptabelt. Ett sådant som till exempel går igång om man scrollar ner på en sajt. Från och med nu måste det finnas tydliga ja och nej-alternativ för om man accepterar cookies eller inte. Det skriver sajten Feber.

Retail-butiker öppnar sina dörrar åter i USA
I Sverige har butikerna haft öppet, men med reducerade öppettider möjligtvis. Men den svenska strategin har som alla vet varit långtifrån hur övriga världen har hanterat pandemin. Nu öppnar retail-butiker åter sina dörrar i USA, men retail-upplevelsen kommer att vara förändrad. Kunderna (om de kommer) kommer mötas av reducerade öppettider, stängda omklädningsrum, plexiglas över kassorna och uppmaningar till att hålla avstånd. Det skriver Adweek.

LÄS MER: En stadskärna i fritt fall – Eskilstuna kämpar för överlevnad

LÄS MER: Så kommunicerar en handel i kris – är desperation vägen till konsumenternas hjärtan?

LÄS MER: Därför är lågprisbutikerna retailmarknadens vinnare

Google släpper nytt verktyg med mer data på retail-produkter
Ett nytt verktyg kallat ”Rising Retail Categories” ska hjälpa retailers och återförsäljare att fatta mer informerade beslut under coronapandemin. Det är första gången som Google släpper data baserat på vad folk har sökt på. Den senaste veckan har exempelvis färska blommor fått ett 70-procentigt uppsving i USA. Utomhuspooler, golfväskor och trampoliner är också några av de mest sökta fraserna i landet. Även choklad och groggvirke hör till de kategorier som ökar mest. Än så länge finns inte den svenska marknaden att titta på i verktyget. Det skriver Adage.

Google och Facebook låter personalen hemmajobba till årsskiftet
Vi är många som bytt kontoret mot soffan just nu. Google och Facebook, som ännu inte drabbats lika hårt ekonomiskt som den övriga digitala marknadsföringsvärlden, meddelar nu att personalen får jobba hemma till årsskiftet. Kontoren, när de öppnas upp, kommer vara frivilliga att gå till. Googles vd Sundar Pichai meddelar att majoriteten av de anställda kommer att kunna jobba hemifrån hela året och hos Facebook är det upp till alla som kan jobba hemma att stanna där året ut. Det skriver BBC.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.