Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

USA:s största oberoende byrå i djup kris efter rasistiskt uttalande

Publicerad: 26 Oktober 2020, 07:31

The Richards Group har tappat flera kunder sedan ett uttalande från den 88-årige byrågrundaren Stan Richards fått spridning, Facebook vill stoppa forskningsprojekt som granskar riktade annonser och Coca-Cola har minskat marknadsföringskostnaderna med 30 procent. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Resumé har tidigare rapporterat om hur The Richards Group, USA:s största oberoende byrå sedan den 88-årige byrågrundaren Stan Richards enligt vittnen avfärdade en reklamidé på grund av den inte var kompatibel med målgruppen ”white supremacist”. Nu rapporterar Business Insider att byrån står inför stora intäktstapp och uppsägningar eftersom flera andra kunder har brutit med byrån på grund av incidenten. Enligt Business Insider är det här bara ett av flera vittnesmål från byrån under de senaste åren som visar både rasism och sexism. The Richards Group beskrivs ha en gammaldags byråkultur med bland annat icke-betalda föräldraledigheter och sammankomster mellan anställda och grundaren där kvinnor inte var välkomna.

Facebook rustar för valkaos
Enligt källor till Wall Street Journal ska Facebook just nu rusta sig för ett antal kaosscenarier inför det amerikanska presidentvalet. Techjätten använder ett verktyg där de kan förändra nyhetsflödet genom att bromsa spridningen av inlägg på väg att bli virala.
Därtill kan bolaget snabbt ändra reglerna kring vilket innehåll som anses vara. Strategierna har tidigare använts på testmarknader. Det rapporterar The Verge.

.... tog bort Trump-annonser med budskapet ”din röst räknas inte”
Facebook tog nyligen bort 48 annonser från Trump-kampanjen som innehöll frasen ”Din röst har inte räknats.”, annonser som riktades till personer som ännu inte hade röstat, men som sannolikt också har setts av personer som har röstat. Cirka 399 000 människor såg budskapet innan de plockades bort, rapporterar Business Insider.

... och vill stoppa stort forskningsprojekt som granskar riktade annonser
Bara veckor innan presidentvalet försöker Facebook stoppa ett forskningsprojekt från New York University som granskar riktade annonser på plattformen. Det rapporterar Wall Street Journal. Projektet The Ad Observatory på universitetets ingenjörsutbildning använder en plug-in i webbläsaren för att samla information om politiska annonser på Facebook och titta på varför vissa annonser riktas mot en viss målgrupp med hjälp av 6500 volontärer Projektet har bland annat fångat upp politiska annonser som Facebook har missat. Men för en vecka sedan meddelade Facebook att de vill stoppa projektet eftersom det strider mot plattformens policy.

Coca-Cola har minskat investeringarna i marknadsföring med 30 procent
När Q3 stängdes har läskjätten Coca-Cola minskat sina kostnader i marknadsföring med 30 procent jämfört med föregående år, rapporterar Campaign. Varumärket har försiktigt flyttat fram sina positioner efter sommaren, men låg under Q3 fortfarande på väsentligt lägre nivåer. Under kvartalet minskade nettoomsättningen med 9 procent jämfört med föregående år till 8,65 miljarder dollar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.